14 September 2010

Refresh Hati



Bila kita memulakan sesuatu...

Kadang-kadang kita lupa letakkan niat

Kadang-kadang kita lupa baca Bismillah

Sebab tu bila ada masalah,

Kita cepat menyerah...



Bila kita berniat...

13 September 2010

Bergema Takbir

"Saya bagi menyimpan mohor besar raja-raja mengumumkan,hari raya jatuh pada esok hari !!"
(betul ke tidak skrip dia tak taulah)


And we will ready for everything...hahah
Raya,raya,raya....yes!yes!yes!esok raya!
(begitu agaknya sorakan budak-budak[hentam sajalah,heheh])


Dah raya?!?cepat sungguh ramadhan berlalu,rasanya macam tak sempat nak buat ibadat...
(inilah dialog bagi orang-orang yang sedih dengan perginya Ramadhan)



Esok nak pakai baju baru,kasut baru,songkok baru,sampin baru,boleh tayang kat kengkawan...hehe
(inilah dialog bagi orang yang sempat beribadat pada bulan Ramadhan[agaknya!])

08 September 2010

Kullu A'm wa Antum bi Khair







Daripada Anas bin Malik r.a : Rasulullah SAW bersabda :

Hari raya yang sebenarnya bagi orang beriman itu ada pada 5 keadaan:

1. Setiap hari ia berjalan dan bertemu seorang yang beriman serta ia tidak melakukan sebarang dosa, itu ialah hari raya baginya.

2. Hari keluarnya dari dunia dengan penuh keimanan dari tipu daya syaitan .

05 September 2010

Perjalanan Mencari Kebenaran




Telah kupilih jalanMu
Jalan yang mendekatkan aku padaMu
Jalan orang-orang yang beriman dan beramal soleh
Dan aku yakin sebenar-benarnya
Cintaku padaMu takkan pernah dikecewakan


Namun Tuhan,
Ampuni aku,
Fitrah hati ini terlalu berat untuk kubuang
Terlalu pahit untuk ditelan
Tapi terus-terusan aku gagahkan
Demi menggapai cintaMu Yang Esa

04 September 2010

Tatkala Ujian Mendatangiku

Anda rasa anda hebat?!?
Anda rasa anda alim?!?
Anda rasa anda baik?!?
Anda rasa anda tawadhuk?!?
Anda rasa anda tidak pernah sombong?!?
Anda rasa anda seorang yang berakhlak mulia?!?
Disenangi ramai?!?Disukai rakan?!?Digemari guru?!?

Kalau itu adalah anda Alhamdulillah..Tahniah,anda sudah cukup lengkap untuk menjadi mukmin sejati...tapi....Betul ke?!?

Islam Itu Mudah,Jangan Memudahkan Islam..

Assalamu'alaikum w.b.t. ....

"Islam itu mudah"
"Khilaf Ulama' itu Kemudahan bagi Ummah"

Kalimah-kalimah ini yang sering kedengaran di halwa telinga..bertujuan untuk mengingatkan kita bahwa Islam,agama yang dianuti ini adalah indah dan mudah,namun menyeluruh dan lengkap ajarannya sesuai dengan ummah akhir zaman yang menghadapi pelbagai mehnah dan cabaran...

Seringkali kita dikaburi dengan dakyah-dakyah kristianisasi dan gerakan yahudi ( Freemason dan Iluminati)..Yang ingin mengubah persepsi diri seorang muslim,bahwa Islam ini hanya membebankan,menyekat kebebasan,menganjur keganasan dan tidak membawa kemajuan...

Bagi seseorang yang tiada asas pegangan akidah yang kukuh,mudah sahaja dia terpesong ke arah tipu daya pihak kafir untuk menyesatkan umat Islam...Namun bagi seseorang Muslim yang mampu berfikir secara matang

02 September 2010

Nota Cinta Untukmu...

---::Khas untukmu::---

"Hari ni, saya menang pertandingan pidato di sekolah. Esok, saya ada lagi pertandingan bahas. Lusa pula, ada persidangan di UIA. Awak jaga diri sementara saya takde ye? Bukan saya tak nak mesej, tapi saya sibuk. Jangan tinggal solat."

Hafiz membaca mesej itu dengan perasaan berbunga. Wardah, gadis yang memang disayanginya dari dulu lagi. Wardah, bagi Hafiz memang sesuai dengan namanya. Wardah memang sekuntum mawar nan indah. Harum mewangi. Sukar didekati dan indah di hati.

Namun Hafiz tidak pernah bertemu Wardah.