29 December 2010

Indonesia Menang,Malaysia Juara !!

BismillahirRahmanirRahim . . .

Tajuk entri di atas diambil daripada kata-kata hikmat seorang sahabat...terima kasih yek...hehe

Banyak jugak cerita pasal piala AFF Suzuki nih...Asalnya takde orang kisah pun pasal AFF Suzuki Cup ni tapi sejak Malaysia kalahkan Vietnam dan masuk final hari-hari berita pasal ni masuk suratkhabar....Oleh kerana aku ni jenis malas melepak depan TV tengok bola maka kenalah baca berita-berita tu.....

Tahni-ah kepada pasukan Harimau Malaya kerana berjaya mencakar sayap Garuda (Garuda??sayur kot...hehe),walaupun kalah 2-1 di stadium Gelora Bung Karno semalam tapi berjaya jugak menggelorakan stadium tu dengan MENJULANG TROFI KEMENANGAN DI TEMPAT LAWAN !!

Tandukan kencing,eh kencang Safee Sali yang membuatkan goal keeper Indon terkencing,bukannya pancaran laser...haha

Macam-macam jugaklah yang jadi antara Malaysia-Indonesia sejak bermula kekalahan Indonesia ke atas Malaysia 3-0 (yang ni pun nak ucap tahni-ah jugak)...Asyik-asyik nak salahkan pancaran laser(untung tokey pen laser jugak,Indonesia kalah jugak),ada pulak kata Malaysia guna ilmu hitam..Rentang-rentang banner pun ada jugakk,konon nak provoke pemain Malaysia....Tapi kalah jugak,well takmau kata apalah...Dan yang terbaru ada terbaca Indonesia mengaku pemain Malaysia keturunan Indonesia...Sudahlah,dulu sibuk-sibuk nak serang Malaysia dengan buluh runcing,lepas tu bakar pulak bendera Malaysia,tak sedar pulak ada sedara mara makbapak adikabang nenektokwan diorang kat sini....

Indonesia,aku bukan nak bangkitkan isu perkauman ke curi budaya orang ke apa,tapi terimalah kekalahan dan cubalah jadi bertamadun sikit...Kita kan sama-sama Islam,jangan pasal bola ni nak berperang pulak....Malaysia pun,Indonesia buat apa kat kita drama,filem dengan lagu diorang dok layan jugakkk....Aku ada tanya sorang rakyat Indonesia yang datang untuk belajar tahfiz di Malaysia,

Aku: Di Indonesia ada apa-apa rancangan Malaysia yang popular tak??
Beliau:Ada-ada,UPIN & IPIN(agak dah,huhu)
Aku:Yang lain??Drama??Filem??
Beliau:Nggak ada................................................
Aku:Lorh...Di sini banyak sekali filem-filem,drama dengan lagu dari Indonesia (nk ckp Indon xreti so tergeliat lidah la sket)

Hmm...Tulah,Malaysia kurang-kurang rilek(rakyat Malaysia pun,bila kalah cacimakikejikutuk habis,menang jer puji-puji,cakap ada harapan apa semua,huh!)...Indonesia ni kecoh je lebih....(Rio Ferdinand pun ucap tahni-ah jugak weh,Indonesia nak bising apa lagi??)Apa-apa pun bola itu bulat,jangan sebab bolasepak ni kita berpecah....AFF Suzuki Cup 2010 dah habis,jadi janganlah persaudaraan dan ukhwah antara kita saudara seIslam dan negara sejiran ni habis jugak...

yeye dapat cokelat sorang sebijik !!!

28 December 2010

Kaunter Pertanyaan . . .

Ask me anything http://formspring.me/aFaiz95

Aku pun tak tahu kenapa aku boleh buat benda nih...Saja jer nak cuba try test...kalau ada persoalan tentang diriku ini (atau tentang lain juga) bolehlah anda ke kaunter pertanyaan di atas...kalau ada jawapan kujawab kalau tadak sori la...hehe

24 December 2010

In The End...

BismillahirRahmanirRahim

Selangkah....demi selangkah...masa yang pantas berlalu...hingga tak terasa pun.....BELAJAR SELAMA 3 TAHUN!!!

Kata-kata itu diungkapkan oleh hati,jiwa dan ragaku setelah merampas (kejam bunyinya!) slip keputusan PMR daripada pengetua,Pn.Hajah Salmah bt. Ishak...Terkejut/Terharu/Tergembira (eheh)semuanya secukup rasa bercampur gaul dalam hati,jiwa dan ragaku....

Alhamdulillahi Rabbil A'lamin,setelah 3tahun menyeksa diri di sekolah tercinta(^^),rasa berbaloi juga atas segala pengorbanan tenaga,usaha dan minda untuk tulis beberapa kerat perkataan jer [huh(-_-')]dalam beberapa helai kertas jer...9A yang sekadar di'print' atas kertas putih dengan dakwat yang tak berapa putih(kelabu la tu)sudah dalam genggaman...Syukur pada Allah,Dia jualah yang memberi kecemerlangan ini,Dia jualah yang menetapkan ketentuan ini,Dia jualah yang menguji hambaNya ini...

18 December 2010

Susah Sangat ke Nak Berubah ?!?



Dengan Nama Allah,Yang Maha Pengasih,Lagi Maha Penyayang . . .

***************************************************
Buat 'awak' yang mahu berubah,
Berubahlah walaupun payah,
Berubahlah ke arah hidup lebih indah,
Hidup dan masa muda sekali cuma,
Sanggup nak sia-siakan tanpa redhaNya??
-hlovate-

*************************************************************

Ish...Susah sangat ke aku nak berubah ?!?Tiap-tiap hari asyik kesalahan sama yang aku lakukan...Kebaikan pulak takdela sama,kadang-kadang tak sama,kadang-kadang sama....



Aku nak berubah,tapi kenapa tak boleh???Ye ke tak boleh??Atau aku sendiri yang tidak cuba untuk berubah??huuh,aku nak berubah,tapi bila kawan ajak berubah,aku tolak,kata aku taklah sealim/sebaik/sebagus dia...Macamlah Islam untuk orang-orang alim/bagus/baik je...


Bila ada panduan untuk berubah,ada murabbi untuk merujuk,ada kitab/buku untuk dibaca,ada senior/kawan-kawan untuk ditanya,aku malas,aku takde masa,konon je......

Kata Saidina Umar Al-Khattab r.a :
"Barangsiapa yang hari ini lebih teruk dari semalam,maka celakalah ia"

Tak mahulah aku

02 December 2010

Dakwah dan Hikmah . . .

BismillahirRahmanirRahim....


Sabda Nabi Muhammad S.A.W. : "Barangsiapa yang mengatakan 'Lailahaillallah' maka dia adalah da'ie (pendakwah) "

Jadi aku adalah seorang pendakwah....
Jadi anda juga adalah seorang pendakwah....
Jadi kita semua adalah seorang pendakwah....

Tidak bersedia??Tidak layak??Tidak cukup lagi ilmu untuk berdakwah??Tidak bagus lagi diri untuk menjadi contoh kepada yang didakwah??

Ingat...
Kita telah mengucapkan "Lailahaillallah...
Kita telah mengaku Tiada Tuhan Yang Layak Disembah Melainkan Allah...
Kita telah bersedia atas pengakuan kita itu...

Iaitu mengajak semua orang