25 December 2011

Kenapa Semua Orang Cakap Pasal Cinta ?!?

~DenganNamaAllahYangMahaPengasihlagiMahaPenyayang~

Sinar mentari baru sahaja memancar aura,angin dingin menghembus ke muka,meresap masuk menyegat jasad,membuatkan diri terasa segan menyentuh permukaan air kolah yang pastinya setaraf ais ketul yang sepatutnya diletakkan dalam air teh dewan makan yang panas tahap lava...

Naik ke bilik,ditemani bekas-bekas rintik hujan yang baharu beransur reda,selepas rajuknya awan menyebabkan ia turun menyimbahi muka bumi Tuhan semalaman...*ahh tak payah nak jiwang sangat la ayat*

Ok ok...Kem Easy Addmath baru-baru ini memberi peluang untuk aku bertemu semula dengan subjek Addmath,subjek favourite semua student MELAYU di MALAYSIA...Maka bukanlah nak cerita pasal kem tu pun...Cerita jugaklah..Kem Easy Addmath ini dianjurkan oleh Kumpulan EASYMATH Malaysia yang bertempat di Johore...Tujuannya meng'EASY'kan teknik-teknik belajar Addmath yang dirasakan VERY NOT EASY oleh pelajar-pelajar MELAYU kebanyakannya di negara MALAYSIA terchenta ini...

Dan tips serta teknik yang diberikan sememangnya mudoh dan dok payoh bak kata Presiden BADAR SMKAK 2012..Jadi tahun depan mereka akan datang lagi untuk ulangkaji tajuk-tajuk tingkatan 5 pula pada pertengahan tahun 2012..Jadi anda sekali lagi dijemput beramai-ramai memeriahkan kem ini di SMKA KEDAH,Jalan Sultanah Sambungan,Aloq Setaq,Kedah Sejahtera...Diserikan dengan kerenah sifunya iaitu Encik Sallehun dan Encik Sobri yang sentiasa menonjolkan kelelakian*hehe*, teknik dan tips yang diberikan juga sangat berguna dan praktikal serta menjimatkan masa menjawab..Jadi pakat mai la ramai-ramai tahun depan noh *aku dah tolong promote ni*

Dan program ini bermula pada 8 pagi..Maka selepas sembahyang subuh BERJEMAAH dan bersarapan semuanya melepak dan membuang masa-masa yang tersisa sementara menunggu..

28 October 2011

Ikhtilat;Satu Kemusykilan.Satu Perbincangan


~DenganNamaAllahYangMahaPengasihLagiMahaPenyayang~

Ikhtilat,dari segi maksud mudahnya pergaulan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram tanpa batasan,maka ia perlu dijaga dan perlu dipelihara agar tidak berlaku..

Umum sudah mengetahui,akibat dan kesan pergaulan bebas tanpa batas seringkali menyebabkan individu tersebut terbabas,hanyut di arus dosa tanpa rasa sekelumit penyesalan kecuali setelah menerima akibatnya...

Namun apabila disebut tentang kawal pergaulan anda,ada suara-suara yang menyebut tentang kebebasan berkomunikasi,tentang lelaki tidak dapat dipisahkan dengan perempuan,tentang lelaki mustahillah nak hidup dengan lelaki sahaja..

Ya,menjaga ikhtilat bukan bermaksud mengharamkan komunikasi antara lelaki dan perempuan, namun lebih kepada menutup pintu kemudaratan...Mungkin digelar shadid atau ekstremis agama,namun hakikatnya kehormatan dan maruah seseorang itu terletak pada malunya... Jika hilang malu(pada tempatnya,bukan setiap masa kena malu)nya,adakah layak dikatakan seseorang itu mempunyai maruah???

Maka isu ikhtilat kali ini mengupas persoalan yang sering bermain di kotak minda,apa itu ikhtilat, salah faham yang sering berlaku dan dalil serta hukum bagi situasi tertentu bagaimana kita hendak menjaga komunikasi kita dengan individu berlainan jantina~

Moga-moga ini membantu...Hakikatnya semua ilmu milik Allah Taala jua...Kita sebagai hamba hanya memiliki mengikut apa yang dikehendakiNya...Sesungguhnya barangsiapa yang diberikan Allah petunjuk,maka tidak ada sesiapa pun yang mampu menyesatkannya, dan barangsiapa yang disesatkan oleh Allah,maka tidak ada sesiapa pun yang mampu memberikannya petunjuk (melainkan Allah).....

Wallahu'alam~

Ikhtilat : Dalil dan Hukumnya


~DenganNamaAllahyangMahaPengasihLagiMahaPenyayang~
Realiti hari ini menyaksikan manusia lelaki dan wanita telah bolos daripada pegangan agamanya sebagaimana bolosnya anak panah dari busarnya. Sifat, sikap, adab dan disiplin pergaulan jauh sekali daripada ajaran Islam.

Dalam fenomena seperti ini perkataan ikhtilat (pergaulan antara lelaki dan wanita ajnabi) tentu sekali menjadi persoalan yang mengancam kesejahteraan masyarakat dan keutuhan agama.

Oleh kerana itu ulama-ulama Islam satu masa dahulu secara tegas menghukumkan masalah ikhtilat di sekolah, di pasar dan di mana-mana tempat adalah haram. Wanita Islam pula dididik agar mengutamakan rumah daripada pekerjaan. Oleh kerana itu isu wanita bekerja dan apatah lagi berpolitik adalah satu isu yang ditegah pada satu masa dahulu.

Ikhtilat :Salah Faham Terhadapnya


~BismillahirRahmanirRahim~


Salahfaham bagi yang tak faham :

i) Menyekat ikhtilat bermaksud akan menyekat pergaulan dan komunikasi antara lelaki dan perempuan
ii)Kita perlukan komunikasi antara lelaki dan perempuan dalam dunia ni (tapi perlu ke setiap masa atau selalu ke keperluannya??)



Ikhtilat yang tidak terbatas akan menyebabkan pergaulan bebas yang seringkali terbabas~

iii)Mustahil nak tundukkan pandangan,cakap di belakang pintu,pass guna buku,tak lunakkan suara semasa bercakap dan macam-macam lagi sillibus untuk menjaga ikhtilat
iv)Menyekat Ikhtilat bermakna haram untuk lelaki bercakap dengan perempuan dan perempuan nak bercakap dengan lelaki
v)Menyusahkanlah sillibus nak jaga ikhtilat ni...Islam memang macam ni/Tarbiyah memang menyusahkan macam ni ke??
vi)Biasalah jumpa/mesej/chat/komen kat status perempuan,Kau ni jumud betullah

Salahfaham bagi yang 'terlampau' faham :

i)Kau cakap dengan perempuan,kau berdosa,jahil,tak tahu hukum
ii)Kau jumpa perempuan,kau couple
iii)Kau buat aktiviti dengan perempuan,kau dah menghampiri zina
iv)Kau duduk sebelah perempuan (tak kira la walaupun selang satu kerusi) kau menghampiri zina jugak
v)Kau mesej/chat/sembang/komen kat status perempuan,kau menghampiri zina jugak
vi)Kau ikut apa aktiviti yang perempuan cadangkan (baru cadangan) nak buat,hilang thiqah
vii)Pendek kata apa saja aktiviti yang ada perempuan terlibat,adalah haramm

*Kalau situasi bagi perempuan pulak tukar jer jumpa lelaki
InsyaAllah kita sama-sama cuba faham :

i)Ikhtilat ialah pergaulan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram tanpa batas,maka ia perlu dijaga supaya tidak berlaku
Apa perasaan anda kalau

27 October 2011

Ikhtilat : Benteng Hati dan Pancaindera

~BismillahirRahmanirRahim~

Berkurun sudah tak menyentuh keypad untuk menaip di blog...Namun kali ni tergerak hati dan jari untuk menaip kali ini,sebagai suatu renungan dan perkongsian pandangan yang sekian lama
terpendam...

MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com
~tetibe suke pulak lagu ni...hehe~

Pernah suatu masa di kelas tuisyen,seorang guru sains ala ustazah berseloroh,
"Cikgu letak kamu lelaki satu kelompok,perempuan satu kelompok,sebab bila sama jantina ni dia akan menolak,tapi bila berlainan dia akan menarik,haaa macam magnet...Betul tak??"
Benar saja telahan guru tersebut...Pasti ada tarikan pabila caj yang berlainan didekatkan...

Konsep Ikhtilat(percampuran antara lelaki dan perempuan yang bukan ajnabi) ditekankan sejak kita kecil ,semasa sekolah rendah,tergelak juga pabila teringat saat TERSENTUH tangan muslimat,muslimat tersebut spontan berkata,

"Ishh...najis najis..."

lalu menyapu tangannya...Kita diajar HARAM menyentuh individu berlainan jantina,lalu kita cuba mengamalkannya,cuba mengelak daripada melanggar peraturan tersebut..

Namun peraturan yang dahulu itu sudah hilang musnah pabila melangkah ke alam sekolah menengah...Biasalah,"couple is necessary when you enter the teenage world"...Jelas peraturan itu dahulu hanya

26 August 2011

Say No Evil !

BismillahirRahmanirRahim . . .

Alhamdulillah..Sampai jugak ke rumah akhirnya....Mula-mula seriyau jugak takut naik bas lambat sampai sebab jalan 'jam'...Tapi akhirnya sampai awal jugak daripada orang yang naik KTM (muahaha ,jalan tak jam pun)...

Puasa tahun ini macam biasalah...Tapi yang tak biasanya puasa sebagai seorang musafir perantau..3 minggu dok kat KISAS tu tau tak!Kalau kat SMKAK mesti boleh balik tiap-tiap minggu (actually tak kisah sangat pun)...Ramai menderita seksa kecewa (bagi yang duduk jauh la).. Nasib baik aku cool jer (heh!)...

Dulu (dengan nada sedih)...Agak best la puasa kat SMKAK...Ramai-ramai bangun sahur,ramai-ramai buat tahajud dalam dorm,ramai- ramai pergi Surau Raudhatus Sakinah baca Al-Quran.. Sebelum bukak puasa pulak buat halaqah ramai-ramai...Sembang-sembang merapu kejap.. Pastu dengar orang bagi tazkirah (sekarang mesti Muaz Abd Hakam selalu bagi)..Azan terus jer baca doa,makan kurma,minum air dan solat Maghrib dulu...Lepas tu baru pergi DM makan nasik pulak...Tapi tahun lepas start makan nasik dulu (tahun ni sama kot)...Tidak mem'feeling'kan la...
.

[suatu masa dahulu....aku bersama dengan hangpa semua]

Sekarang (dengan nada kurang sedih)...Agak ok la kat KISAS..macam rigid jugak...Tunggu ramai-ramai kat meja kat DM tu...Dengar tazkirah F5 dengan sahabat F4 bagi...Baca doa.. bukak posa makan kurma sebijik pastu melantak nasik sepinggan then minum air segelas...Kalau larat makan kuih dengan buah pulak...(Skema kan!)pastu pergi solat maghrib...Kalau sahur pandai-pandai kau la nak bangun...Kalau tak suruh member kejut heh,sori kalau kau nak bangun... Kecuali kalau kau memang jenis bangun sahur! (macam aku,hehe)..Lepas sahur pandai-pandai kau la nak tahajud ke nak tidor balik ke..Pastu bangun solat subuh..Lepas tu baca Al-Quran 2-3 m/s then pergi sekolah (eh mandi dulu!!)...

[sekarang bersama mereka...hehe]

Tapi itulah kehidupan..Life is a reality that everyone will face it!!Manis dan pahit hidup itu ditentukan dengan bagaimana kita menjalaninya...Hakikatnya,pergi mana-mana pun akan ada orang yang lebih hebat daripada kita,dan suasana yang akan berbeza-beza...Kalau tak macam mana kita nak rasa warna-warni kehidupan ini beb!!Kehidupan adalah kanvas putih yang mana memerlukan kita melakar lukisan kita sebaik mungkin..Dan adakalanya lukisan kita tu akan tersilap/terkotor/terburuk/tercomot sikit...Dan kitalah yang kena perelokkan/perkemaskan balik lukisan tu....

Harapan Ramadhanku,moga puasa kali ini diampunkan dosa-dosa lalu dan dikurniakan rahmat serta pembebasan api nerakaMu Ya Allah,dan diselamatkan serta dilindungi daripada golongan yang dicelakakan para nabi dan malaikat...Insyaallah. . . . . . . .

اللْهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

'Say: O Allah, You are pardoning and You love to pardon, so pardon me.'

10 June 2011

Ikhlas La Sangat . . .

Suatu hari,Ahmad berjalan bersama-sama Faiz menuju ke padang sekolah...Ahmad dan Faiz merupakan pemain bowling padang beregu yang berjaya mencapai gelaran Duo Top Scorer di situ...

Muka Ahmad(Dua dari kiri) dan Faiz (Kanan sekali) dikatakan sama dengan mereka

Ahmad sedang melawak entah apakebenda yang membuatkan Faiz tak faham,tapi Faiz gelak jua untuk mengambil hati...Kemudian,kedengaran azan Asar yang dilaungkan oleh Bilal Ehsan di surau berdekatan.. Merasakan solat berjemaah itu satu kepentingan buat ummah,Ahmad mengajak Faiz untuk pergi solat berjemaah di awal waktu di surau...Namun dengan jawapan yang sudah disangka,

"Rilek dulu bro,nanti lepas score barang dua tiga gol aku solat la"
"Tapi solat dululah,lagi afdhol,berjemaah tambah awalwaktu lagi"
"Alaa...Nanti aku pergi ahh,lagipun bukan aku tak solat pun"
"Tapi kita bukan rugi apa-apa pun kalau pergi awal...Lagipun kau selalunya solat kat bilik kalau lewat-lewat ni"
"Alahh,buat APA PERGI KALAU TAK IKHLAS???"
"Erk?!?"

Ahmad menatap mata Faiz yang indah bak permata bersinar....Dengan renungan yang menyeramkan,Ahmad berkata kepada Faiz,

"Kalau macam tu aku nak tanya,kau ikhlas tak jadi seorang muslim,seorang Islam sekarang ni?"
"Err,apa punya soalan daa..mestilah ikhlas"
"Apa bukti kau ikhlas??"
"Err...aku menjalankan tugas sebagai hambaNya??"
"Apa tugas hamba kepadaNya??"
"Err...apa yek?? (dengan wajah pucat bak Gollum)"

"Beribadat kepadaNya...Check surah Adz-Zariyaat : 57,so apa ibadat kau dah buat setakat ni?"
"Err....Solat,puasa,zakat,sedekah,belajar,menghubungkan silaturahim??"
"Solat???kau solat ke sekarang??Kalau belum lagi jomlah..Kalau kau taknak maknanya kau tak ikhlas la jadi seorang muslim sekarang ni...Sebab kau kata kau ikhlas dengan buat ibadat...Bila kau tak buat ibadat kau tak ikhlas la jadi muslim..."
"Gulp...Errr nanti aku solatlah.."
"(degil lagi dia nih,sabar tangan sabar)Maknanya kau bukan muslim yang ikhlas la sekarang ni?? Sebab kau belum solat buat tempoh masa ni....Buat apa jadi muslim kalau tak ikhlas..."
"Err...yelah yelah jomlah (setan kata:Tak guna !#%*#$ QWERTYUIOP@*$&#%*#%*!!!!)"
"Okeh jom...Hah dah Imam Hakam bagi salam dah tu...kan dah rugi imam pertama...takpelah jom imam kedua..."
"Hmmmm..."

Selesai solat,mereka bergegas keluar,Faiz masih lagi dengan muka cipannya,mungkin tension dengan Ahmad...Jadi Ahmad pun dengan poyonya menegur,

"Faiz,kau tahu tak apa itu ikhlas sebenarnya??"
"Alaa....Kita buat dengan rela hati...Tak payah dipaksa-paksa...Tak rasa berat bila nak buat"
"So agak-agak selama kau buat ibadat ni berapa banyak kau punya ikhlas??"
"Err...entahlah..mungkin...sikit je kot.."
"Tapi kau still buat ibadat lagikan??Sebab itu memang fitrah kita,tugas kita walaupun kita tak ikhlas"
"(Dia start dah ceramah dia start dah,ni mesti terpengaruh dok kawan dengan imam Hakam nih)"
"Kalau nak kira ikhlas baru buat ibadat..setakat mana kita nak ikhlas dalam hidup kita sebagai muslim...Maksiat buat jugak,ibadat malas....Eh maksiat tak payah tunggu ikhlas pun yek??"
"Err...(Betul jugak)"

"Ikhlas ni sebenarnya bermula dengan paksaan,paksa diri nak buat ibadat tu,kalau tak sampai bila-bila kita tak beribadat"
"Kalau macam tu ibadat kita yang buat tak ikhlas tu dapat pahala tak??"
"Kau tahu mana ibadat kau tak ikhlas??Kalau kau yakin kau buat tu tak ikhlas baru kau boleh kata ibadat kau tu tak ikhlas...Tapi apa guna kita buat ibadat kalau awal-awal dah niat tak ikhlas??So dalam usaha kita nak ikhlaskan diri tulah keikhlasan kita beribadat sebenarnya"
"Huh...so senang cakap kita kena istiqamah untuk cari keikhlasan tu,baru boleh ikhlas dalam beribadat?"


"Hah...you got the point bro.."
"(cakap le gitu dari tadi kan senang) Hmm"
"So ikhlas ni hanya tuhan yang boleh nilai..Kita tak boleh tengok melalui ibadat yang dia buat.. Sebab ikhlas ni nampak kat hati...Mungkin kita tengok sorang tu selalu datang surau, tapi tak tahu dia ikhlas ke tak,mungkin niat dia nak menunjuk-nunjuk,tapi kita tak boleh sangka buruk macam tu,kena husnudzhon"
"Hmm "
"Nak dapat ikhlas bukan senang...Tak boleh la nak ikhlas terus je contohnya first-first time kau solat hajat ke tahajud ke,mesti terdetik kat hati kau 'kalau orang tahu ni mesti diorang kata aku alim,wuu bestnye!!'Tapi bila dah lama-lama atau selalu kau buat mesti kau rasa berat bila nak tinggal,rasa rugi kalau tak buat,hah itulah kemanisan dan keikhlasan beribadat sebenarnya"
"Ok bro..Thanks menyedarkan diriku yang jahil ini...Lepas ni ada idea nak pangkah Hafizuddin tu,dia selalu cakap ayat ni bila aku ajak solat jemaah"

"Bro ilmu bukan untuk memangkah orang bro...tapi untuk pengamalan diri...Tak guna ilmu kau banyak tapi niat kau nak tunjuk hebat..."
"(Aduss kena pangkah lagi)oh okeh okeh..Sori sori aku biasalah orang jahil ni.."
"Aku pun bukanlah pandai sangat...Ilmu untuk manfaat bersama..Eh jom la bro sempat lagi 10 round game ni"
"Yelah yelah jom jom....hari ni kita buat hatrik"

Maka petang itu pun berlalu dengan gembiranya...Burung-burung turut berkicauan,angin pula bertiup sempoi sempoi language (ciss penggunaan bahasa rojak),sambil seekor semut hitam kelihatan berbisik sesuatu,setelah ditranslate,

"Keikhlasan itu ibarat semut hitam di atas seketul batu hitam di kala malam yang amat kelam, ianya ada tetapi sukar dilihat,sukar didapati,sukar dicari"

Nak publisiti jugak semut nii...ok kita bagii...

-Tamat-Wallahu'alam-Cerita di atas sekadar untuk pengajaran semata-mata,tidak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun mati,ataupun yang mati hidup balik,watak dan perwatakan hanyalah rekaan penulis-

09 June 2011

Bila Bumi Berbicara . . .

15 Maksiat yang menurunkan bala . . .Renung-renungkan dan selamat beramal~ ~

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: “ Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

  1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

  2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

  3. Zakat dijadikan hutang.

  4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

  5. Anak derhaka terhadap ibunya,

  6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.

  7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

  8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

  9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

  10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

  11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

  12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

  13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

  14. Muzik banyak dimainkan.

  15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan diubah menjadi makhluk lain".

Mari kita tengok berapa banyak yang MACAM DAH JADI JE SEKARANG!!!

  • Satu hari nanti mungkin cuma orang-orang atasan/kroni-kroni kerajaan saja yang kaya,sebab duit semua songlap kat depa(macam dah je sekarang!!)
  • Satu hari nanti mungkin amanah/tanggungjawab/jawatan dipegang sebab nak duit,rasuah ke apa ke belakang kira (macam dah je sekarang!)
  • Satu hari nanti mungkin zakat dijadikan hutang,huh,berzakat pun nak hutang ?!? (malas bayar zakat le ni,tapi negara kita kutip zakat tapi kadar kemiskinan tetap meningkat) (macam dah je sekarang!!)
  • Satu hari nanti semua isteri terlalu QUEEN CONTROL (suami tak berani melawan,ikut je isteri nak apa)(macam dah je sekarang!)
  • Satu hari nanti mungkin anak lebih pentingkan kawan,lebih ikut nasihat kawan,lebih ikut cakap kawan daripada cakap makbapak,sampai makbapak tegur sikit dah mula marah/tengking mak balek!!(macam dah je sekarang!)
  • Satu hari nanti ayah dan anak dah macam enggang dengan pipit (eheh,betul ke ni),ayah kena hantar ke rumah orang-orang tua(macam dah je sekarang!!)
  • Satu hari nanti masjid jadi macam kedai kopi,hal-hal keduniaan diceritakan di dalam masjid,bising huha huha,macam market lah!!(macam dah je sekarang!!!)
  • Satu hari nanti,mungkin Perdana Menteri kita adalah seorang yang tak tahu buat kerja,malas,muka tak hensem,solat pun tak,asyik korup,tak amanah,asyik menipu rakyat,asyik makan duit rakyat,pendek kata segala apa yang dia buat hinalah pada pandangan sapa-sapa pun(macam dah je sekarang!!)
  • Satu hari nanti mungkin orang yang dok buat jahat tu lah yang disanjung-sanjung,diangkat dijulang tinggi,dihormati,direspek,orang rasa kejahatan dia buat tu stylo,hebat,spark,gengster, macho (macam dah je sekarang!!,apa cerita samseng-samseng kat sekolah beb,tak pun orang yang asyik buat jahat/nakal tu lah yang orang suka!!!)
  • Satu hari nanti arak dah boleh minum kat kedai kopi,kat kantin sekolah,kat warung-warung,don't worry bir halal punya(macam dah je sekarang!!!)
  • Satu hari nanti,Kain sutera kaum lelaki pakai,lelaki dah mula pakai gaun,lipstick,eye shadow,mula nak buang alat kelamin,nak jadi perempuan!!!perempuan pulak gian nak jadi lelaki!!!(macam dah je sekarang!!!)
  • Satu hari nanti para artis mendapat anugerah tertinggi,dihargai,apa yang mereka buat ikutt,poster mereka simpann,gambar mereka nak bukak baju,tampal kat dindingg,apa yang mereka pakai,ikutt,apa yang mereka lagukan,nanyiii,hafalll(Al-Quran malas pulak hafal)artis Malaysia ke,Korea ke, Jepun ke,semua ikuttt,semua kan kebebasan masing-masing nak minat artis mana (macam dah je sekarang!!!!)
  • Satu hari nanti,muzik ada dimana-mana,di pasaraya muzik,di tepi jalan muzik,dekat rumah,muzik,dekat stesen minyak muzik,dalam kereta,muzik,bukak komputer,muzik, di pasar malam pun muzik,muzik menjadi elemen penting dalam kehidupan manusia,lirik mensyirikkan Tuhan ke tak faham ke belakang kira (macam lagu-lagu jepun/inggeris/korea,macam faham sangat lirik tu)(macam dah jadi je sekarang!!!!)
  • Satu hari nanti,para sahabat dituduh sesat,para tabi'in dituduh mengamalkan bidaah,semua amalan mereka tak boleh ikut,ikut kepala otak saja,Al-Quran dah tak boleh pakai, tak sesuai dengan zaman moden,hadis dah tak boleh guna,ketinggalan zamanlah,hukum Islam kejam,tak boleh pakai,pakaian Islam kolot,tak moden,tak sexy you!!,jangan pakai,undang-undang Islam tak patut guna,tak membawa kepada kemodenan,pisahkan agama dengan kehidupan!!!(sekularisme,hedonisme,liberalisme, nasionalisme,pragmatisme) (macam dah jadi je sekarang!!!!)
Oh dunia...kau dah tua...
Oh dunia...Namun tetap ku suka...
Oh dunia....Indahnya andai dapat memiliki semua...
Oh dunia...Kau takkan ku lupa...
Oh dunia...Ku bersamamu tiap masa....

Oh dunia...duit dapat kat kroni-kroni kerajaan,biarlah,bapak aku kerja situ jugak...
Oh dunia...Jawatan aku dapat tu boleh buat duit...Rasuah??rilek la duit kopi...
Oh dunia...Zakat??Miskin aku bagi zakat nanti,hutang dululah....
Oh dunia...apa isteri nak??semua aku boleh bagi...
Oh dunia...mak aku tak pernah faham aku,buat apa ikut cakap dia,kawan aku lagi best...sama-sama satu kepala....
Oh dunia...Ayah aku lagilah tak sebulu...asyik-asyik melenting je kerjanya....
Oh dunia...selalu rasa nak sembang pasal kerja/bisnes/game dalam masjid...
Oh dunia...Pemimpin aku tak reti buat kerja rupanya...Tak cerdik pulak tu...biarlah... pandai-pandai dialah pimpin negara ni...hehe
Oh dunia...Stylo la nampak bro tu...gengster pun gengster,samseng pun samseng..orang lain mana berani buat...
Oh dunia...dah ada bir halal rupanya...bolehlah aku togok puas-puas....
Oh dunia...nampak cun jugak kalau lelaki jadi perempuan ek??
Oh dunia...aku minat sangat-sangat artis ni...poster,gambar,majalah,lagu dia semua aku dah hafal/simpan...gambar dia nak bukak baju/tak pakai baju pulak tu...awww
Oh dunia...aku pergi mana-mana dengar muzik,best la camni,baru feel sikit hidup...
Oh dunia...nak buat apa undang-undang Islam,nak buat apa Al-Quran,nak contohi para sahabat??Weiii...Mereka tu pak Arab dok pakai serban,nampak kolot lah,nampak tak maju,ni nak ikut sikap/amalan mereka??huh!!!("I'm sorry")

Oh dunia...oh dunia...oh dunia..
Dah nak kiamat...ramai lagi iman tenat...
Baru ajak buat ibadat...Dah jawab siap-siap aku penat...
Bila nyawa dah nak tamat...Tuhan tu baru nak ingat...

Pulanglah sebelum nyawamu RUNAWAY...
Izrail menanti kamu EVERYDAY....
Dia menunggu dari MONDAY,TUESDAY,WEDNESDAY,THURSDAY, (bahkan FRIDAY,SATURDAY,SUNDAY pun dia tunggu jugak!!!)
Walau kamu tak ingin...tak perlu katamu...

Wallahu'alam...

30 May 2011

Sebelum Pemergianmu....

Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin Hasyim bin Abdul Manaf bin Qusay bin Kilab bin Murra bin Kaab bin Luay bin Ghaleb bin Fihr bin Malik bin Nadhir bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrika bin Ilyas bin Mudor bin Nizar bin Adnan bin Ismail bin Ibrahim
Saat menanti detik pemergian baginda...Baginda dilihat semakin lemah

29 May 2011

Liqa' Muhasabah:Refleksi Kekhilafan Lalu

IntheNameofAllahtheMostGracioustheMostMerciful...

Disebutkan pada tarikh 26/5/2011 tepat jam 11.30 pagi maka berhimpunlah sekalian masyarakat bumi waqafan...Samaada yang tua mahupun muda,kacak mahupun tidak,yang pasti semua sudah selesai membaca surah yang tercatatnya ia dalam Al-Quran dengan nama Al-Mulk...

Maka golongan muda disuruh pula mereka membulatkan musolla(buat halaqah la),tempat di mana perhimpunan tersebut terjadi...Arakian pula golongan pertengahan ya'ni tingkatan atas sedikit daripada golongan muda itu mengelilingi mereka tanpa perasaan gembira ya'ni senyuman mesra tidaklah tersurat di wajah mereka...Mungkin tersirat di hati mereka....

Maka perhimpunan dimulakan dengan memperingati kembali usaha,jasa,kenangan bersama ibubapa di rumah...Bagaimana dilontarkan rasa sayang kepada ibubapa itu ditunjukkan dengan melambangkan tangan kanan sebagai ayah dan tangan kiri sebagai ibu...Diletakkan kedua-dua tangan itu dihati,ya'ni dada pada zahirnya.....Diingatkan kembali perbuatan dan perlakuan ibubapa yang mengundang titisan airmata, kerna tidaklah mampu dibayangkan betapa susah dan senang kita semua melibatkan pengorbanan mereka(aku tak nangis,hati keras)...

Maka seterusnya disambung agenda itu dengan melepaskan nasihat secara amarah kepada golongan muda,[ya'ni marah itu tanda sayang dan nasihat]... Ditegur golongan muda itu tentang penampilan diri yang dikatakan selekeh ...Seterusnya tentang sikap tidak boleh menjaga amanah-amanah yang kecil,sedang kemudian hari bakal golongan muda ini menjadi pemimpin menggantikan mereka...Bagaimana hendak selesaikan amanah yang besar kalau amanah yang kecil pun tak mampu??

Maka diteruskan lagi dengan perintah supaya taat kepada Allah dan Rasulnya,seterusnya pemimpin dikalangan kamu,karna semakin ramai yang ikut apa yang dilintasi dalam kepala hotak mereka sendiri,menyebabkan terjadinya pelbagai tragedi yang tak diingini seperti terpaksa diambil nama oleh golongan pengawas,terpaksa dipanggil di atas pentas oleh golongan murabbi,terpaksa diaibkan di kalangan sahabat oleh golongan..... errrr...... apa-apa golongan jer lah...

Maka dilarang pula daripada mendekati zina,karna sudah termaktub di dalam Al-Quran secara nyata dan jelas...Ditanya pula bagaimana hendak melangkah ke surga jika buat maksiat sentiasa??Disambung dengan teguran tentang ke'lagha'an yang berleluasa,bahan bacaan, percakapan,perlaguan dan segala-gala ke'lagha'an perlu dihindari adanya,karna matinya hati berpunca daripada perbuatan lagha,dan hati yang mati susah baginya menerima teguran dan kebenaran,dan susahnya menerima semua itu mengundang kelalaian berpanjangan daripada mengingati tuhannya..

Maka dilarang lagi daripada perpecahan dan perbelahan(huh??),ya'ni janganlah berpecah belah dan hendaklah saling mengasihani,karna sudah disabdakan oleh Rasulullah S.A.W. :

"Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu saling mengasihani,mahukah kamu aku tunjukkan cara yang boleh menyebabkan kamu saling mengasihani??Iaitu tebarkanlah salam di antara kamu..."

Maka diarah untuk bersalam dan berbalas salam di antara kami,mereka dan semua,perlu disulam pula dengan senyuman mesra, karna bagaimana terbitnya kasih sayang dalam keadaan bermasam muka?

Maka diberitahu pula tentang kepentingan ukhuwah,karna tiadalah apa-apa makna setiap kejayaan solo itu,sesungguhnya pasti melibatkan sesiapa sahaja untuk membantu,dan keperluan amar maa'ruf nahi mungkar di kalangannya,karna itu dapat membentuk ukhuwah berlandaskan keimanan kepada Allah adanya...

Maka ditegaskan pula bahawa tidak perlu berasa cukup dengan ilmu yang ada,karna tidaklah seberapa ilmu manusia itu berbanding ilmu Allah karna semua ilmu itu milikNya,dan dikatakan lagi kepada mereka supaya jangan melihat orang yang memberi ilmu akan tetapi lihatlah ilmu yang diberikan,dan diperintahkan supaya memelihara dan menutup aurat ya'ni itu adalah perintah Allah,meremehkannya bererti meremehkan perintah Allah....

Maka disuruh pula mengkaji semula amalan,samaada dibuat karna manusia atau karna Allah, karna sia-sia semua amalan jika tidak karna Allah...Dan disuruh menggunakan pancaindera yang dikurnia sebaik-baiknya karna semua akan ditanya di akhirat kelak penggunaanya..

Maka kebanggaan terhadap Islam itu perlu,kata mereka karna tidaklah pengharapan kita kepada orang kafir untuk membanggakan Islam melainkan umat Islam sendiri!!Sudahlah semakin hari semakin Barat memanipulasi...Umat Islam semakin melupakan agama sendiri....Ditegaskan supaya sentiasa berjemaah,dan jamaah itu dimulai dengan perkenalan sesama ahli jemaah,karna jika tidak saling mengenali(tiada taa'ruf),bagaimana mahu membentuk jemaah?!?

Maka pengakhirannya ditegaskan dengan nasihat supaya sentiasa merendah diri dan berusaha mencari dan memelihara hidayah Allah..Sesungguhnya semua hanyalah bertaraf hamba dan pengabdian kepada Allah cuma...Ditegaskan lagi agama itu nasihat adanya,dan tujuan muhasabah bukanlah satu pengaiban,namun supaya tarbiyah itu difahami hakikatnya...Hakikat yang membeli redho Allah dan surgaNya,berbekalkan iman dan taqwa..

Dan sesungguhnya hakikat perjuangan dalam tarbiyah itu memang pedih,karna harganya adalah kesenangan dunia dan surga,biarlah merasai sedikit kepahitan,untuk menikmati kemanisan berpanjangan....

Selesai.............

Tammmat {Musolla Saidina Ali:01.35 am:27/6/2011:Solat Taubat dan Salam Mahabbah}

28 May 2011

Warkah Cinta Berbau Syurga . . .

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang . . .


Suatu masa dahulu,

'EXCUSE ME BOSS,YOU HAVE A TEXT MESSAGE'

18 March 2011

Kadang-kadang Aku Malu . . .

In The Name of Allah,The Most Gracious,The Most Merciful....

"Kau pakai tudung labuh??Eyyy,macam kelambu jer,tak stylo langsung....Tengok aku,tudung macam Yuna,haa kan cun..."

"Kau pakai jubah???Nak tunjuk alim la ni....Eleh,kau pun sama je macam kami, masa belajar dalam kelas tido jugak....Blah la!"


"Come on,bro...Meh la try-try hisap rokok ni...Alah try jer pon...Kejap lagi kita main poker pulak... Rilek,kita tak guna duit pun...Kita main suka-suka jer.."


"Eh kau tahu tak,si fulan tu aku ajak kapel tapi pelik la,dia tolak..Segak tu segak dah,elok-elok orang dah minat dia tak mahu pulak..Jual mahal lah.."


Kadang-kadang aku rasa pelik...Kenapa aku tak macam orang lain..Orang lain semua nampak bergaya(bagi diorang la) dengan tudung bulat (paling aku rasa tak lawa),tudung tiga segi (paling aku rasa 'baik tak payah pakai tudung') dengan tudung jarang (kurang-kurang boleh tayang rambut)...Aku???Tudung labuh???Huh!Rimas,panas,silap-silap masa makan nanti kotor pulak, masa buat kerja pun susah nak bergerak!


Kadang-kadang aku rasa pelik...orang lain pakai stylo,ranggi,t-shirt cun punya,tapi aku asyik pakai jubah??Dahlah labuh,panas!!!Orang tengok pun macam tabligh,esh aku bukan tabligh pun...Orang kata aku bukan alim sangat,buat-buat alim pulakkk....Hipokrit!!


Kadang-kadang aku rasa malu...Orang lain semua ada pasangan,tiap kali birthday,dapat hadiah, tiap kali Valentine Day,dapat bunga,tiap-tiap hari,dapat call,tiap-tiap hari,dapat mesej sayang, dapat mesej rindu,dapat jumpa tengok muka couple masing-masing(sejuk hati),dapat pegang-pegang...Aku??RM10 boleh la tahan sebulan,sebab aku tak ada orang yang nak hantar mesej,dan tak ada orang nak mesej sampai habis RM 10 sehari!!!


Kadang-kadang aku rasa malu.orang kata aku ni 'nerd'....Hisap rokok tak nak,couple tak nak, tengok video lucah tak nak,main poker saja-saja (tak letak duit) tak nak....Walhal semua remaja MESTI BUAT TU!! Semua tu fitrah remaja...Nakkan kebebasan kan???Nakkan keseronokan... Aku ni remaja ke??Gaya macam kanak-kanak suci,tapi janggut panjang seinci dah (sunnah nabi kan?)....



Layar Keinsafan-Mestica :Tekan untuk lebih feeling :-)
MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com


Oh ye..Aku teringat satu hadis nabi :

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".

(H.R. Muslim)

Keterangan
Islam mulai tersebar di Mekkah dengan keadaan yang sangat asing dan dagang. Sangat sedikit penganut dan pendukungnya kalau dibandingkan dengan penentangnya. Kemudian setelah itu Islam tersebar ke seluruh pelusuk dunia sehingga dianuti oleh dua pertiga penduduk dunia. Kemudian Islam kembali asing dan dirasa ganjil dari pandangan dunia, bahkan pada pandangan orang Islam sendiri. Sebahagian daripada orang Islam merasa ganjil dan pelik bila melihat orang Islam yang iltizam (komitmen) dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar. Seorang yang iltizam dengan Islam dipandang sepi oleh masyarakat dan terlalu susah untuk diterima sebagai individu yang sihat. Contohnya, kalau ada sesuatu program kemasyarakatan kemudian masuk waktu sembahyang, tiba-tiba ada seorang yang meminta diri untuk menunaikan sembahyang, maka tindakan ini dianggap tidak sopan dan kurang wajar. Sedangkan orang yang tidak bersembahyang sambil bersenda-senda ketika orang lain bersembahyang tidak dianggap sebagai perbuatan yang salah dan terkutuk.
Begitulah seterusnya nasib lslam di akhir zaman. Ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang rnengaku sebagai umat Islam dan marah apabila dikatakan yang dia bukan orang Islam.
Err..Patut ke aku malu??Sedangkan aku patut bangga...Bukan ke jubah tu sunnah nabi??Dan Nabi S.A.W. bersabda : "Barangsiapa yang mengikut sunnahku ketikamana orang ramai cuba merosakkannya,baginya SERATUS PAHALA MATI SYAHID"..Wah,kalau macam ni tak payah la aku malu...Aku pun boleh couple dengan bidadari nanti,bukan seorang,berorang-orang....
Oh ye,patut ke aku malu sebab aku tak hisap rokok,tak couple,tak main kad poker saja-saja,tak tengok video lucah...Sebab hisap rokok macam bunuh diri,buang nyawa aku je kalau hisap rokok...Main poker pulak mungkin saja-saja,tapi lama-lama timbul keinginan nak main guna duit pulak macammana??Main dah terer dah,tunggu nak letak duit je...Dan kalau letak duit ertinya tu dah jadi JUDI!!! dan JUDI adalah HARAM secara jelas disebutkan dalam AL-Quran!!! Kalau couple lagi la,dengan habis duitnya,dengan kena kongkongnya,dengan kena jelesnya,dengan hidup kena ambil beratnya...
Come on la,aku ada life aku sendiri,kenapa aku nak couple??Kalau aku suka kat orang tu aku just suka je... Kenapa aku nak heboh-heboh kat smua orang??Kenapa aku kena top up kat dia tiap-tiap masa?Kenapa aku kena jeles kalau dia sembang dengan orang lain yang lain jantina daripada aku?Dia bukanlah hak aku sepenuhnya,sebab dia BUKAN SUAMI/ISTERI AKU!!Aku cuma suka dan pendam rasa suka aku tu...Dan aku doa semoga aku dapat jodoh sekurang-kurangnya sebaik dia(kalau orang yang aku suka mestilah baik kan)
Dan satu lagi,aku rasa aku patut malu...Bukan ke malu itu perhiasan para nabi?Qudwah hasanah aku Rasulullah S.A.W.Bagindalah pemimpin negara yang paling hebat...Bagindalah pemimpin keluarga yang paling hebat... Bagindalah pemimpin sahabat-sahabat baginda yang paling hebat...Bahkan baginda diakui pemimpin paling hebat di kalangan orang-orang kafir...
Begitu juga dengan isteri-isteri baginda...Saidatina Khadeejah r.h.a,isteri paling memahami,paling penyayang dan disayang, setia menemani...Saidatina A'isyah Ummahatul Mukminin r.h.a,isteri yang paling mengasihi, rajin membantu,rajin menuntut ilmu.paling lama bersama Nabi S.A.W. sehingga menjadi tempat rujukan para sahabat dalam bertanyakan masalah-masalah agama...Puteri baginda,Saidatina Fatimah Az-Zahra', anak yang pengasih,isteri yang rajin membantu suami(Saidina Ali r.a),dan srikandi yang agung buat contoh pemudi-pemudi remaja masakini...
Jadi salah ke aku malu,malu nak buat maksiat????????????????????????????
"Perubahan memerlukan kesabaran,Perubahan merupakan ujian keimanan,Yakinlah pertolongan Allah andai anda mahu berubah,Mintalah bantuan rakan,andai rakan bisa membantu,Luahkan isihati,Kuatkan tekad,Pasakkan azam,Berdoalah dan Bertawakkal, Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepadaNya"

14 March 2011

Perlu Ke Baik Untuk Berubah dan Berdakwah??

Dengan Nama Allah,Yang Maha Pengasih,lagi Maha Penyayang


"Aku ni bukanlah baik sangat...Nak tegur orang buat apa"
"Takpelah...Kau kan baek..Kau je la pergi buat sembahyang sunat tu...Aku ni jahat mana layak"

Dialog-dialog yang rasa macam nak bagi penyepak kan??Heh...Mana boleh..Da'ie yang tidak tahu berhikmah pasti dakwahnya ditolak mad'u..Kalau kita marah-marah "Kenapa korang ni degil sangat ha?suruh buat ibadat pun tak nak...Nak jadi kafir ke hah!!!" Semestinya selepas tu da'ie tersebut dibenci oleh serata alam...Serulah dengan hikmah dan bijaksana :

“Hikmah itu sesuatu yang hilang dari orang yang beriman, maka sesiapa yang menemuinya, maka dialah yang paling berhak ke atasnya” – Hadis


Dan buat yang tak berapa baik sangat,dan sangat-sangat jahat untuk nak ajak orang buat baik dan untuk halang orang buat jahat...Ingat,fitrah manusia itu tidak inginkan kejahatan/dosa.. Pertama kali:Terasa menyesal bila buat dosa,Kedua kali : Sudah hampir hilang rasa berdosa, Ketiga kali:Sudah terbiasa dengan dosa,seterusnya hilang rasa berdosa..

"Barangsiapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mencegah dengan tangan (kuasa) nya, jika tidak mampu,cegahlah dengan lisannya,jika tidak mampu,cegahlah dengan hatinya,dan itu adalah selemah-lemah iman"-maksud Hadis

Rasulullah S.A.W. tiada berkata jika kamu seorang yang baik,soleh dan tak pernah buat jahat maka cegahlah kemungkaran...Ini bermaksud siapa-siapa sahaja yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mencegah samaada dengan kuasa,lisan atau sekurang-kurangnya " Ish,sakit hati betul la tengok fulan tu berdua-duaan dengan bukan muhrim dalam kelas tadi" ...Walau itu selemah-lemah iman...

Mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran akan memotivasikan kita supaya istiqamah dalam melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran...Selalu kita ajak orang buat baik...Dan satu hari kita terasa nak buat jahat....Kita terfikir

"Eh,aku selalu ajak orang buat baik,takkan aku nak buat jahat pulak"


Dan satu hari kita terasa nak tinggalkan kebaikan tu..Kita terfikir

"Eh aku selalu ajak orang buat baik,takkan nak tinggal pulak"


Juga bagi motivasi untuk kita berubah...


"Bila lagi aku nak berubah,selalu suruh orang buat baik,selalu suruh orang jangan buat jahat,tapi aku tetap macam ni jugak"


Insyaallah hidayah itu akan sampai jika Allah kehendaki...Setiap usaha itu pasti mendatangkan hasil...Kita yang tidak mahu berusaha,bagaimana mengharapkan hidayah Allah terbang ke sanubari?


Alasan tak mahu buat ibadah: "Alah,kalau aku buat bukan ikhlas pun,baik tak payah"


Ikhlas dalam melakukan ibadah tidak menjadi syarat untuk memulakan ibadah... Contoh :


"Perlu ke kita ikhlas dahulu untuk solat lima waktu??Tak semestinya....Solat itu tetap wajib ditunaikan tidak mengira keikhlasan kita"

Tapi nak ke kita sia-siakan ibadah tanpa ikhlas..Oleh itu,istiqamah dalam melakukan kebaikan, istiqamah dalam menjalankan amar ma'aruf nahi mungkar...Mula dengan langkah pertama, dan terus dengan langkah seterusnya...Putus asa tidak ada dalam kamus dakwah,kerana cabaran dan dugaan dalam berdakwah pasti menjadi mehnah...Cuma pengecut sahaja yang tidak berani memulakan sesuatu kebaikan dan meninggalkan kejahatan hanya kerana takut tidak istiqamah..


Sampai satu peringkat,kita terfikir :


"Alamak,terlupa buat solat sunatlah,alahh ruginya!!!"

Itulah keikhlasan dalam beribadah...Pernah ke sampai tahap macam tu??Keikhlasan itu ibarat seekor semut hitam yang berdiri di atas seketul batu hitam di kala malam yang kelam...Ianya ada tapi sukar dilihat....

Nak ke masuk syurga sorang-sorang??Sanggup tengok kawan-kawan masuk neraka??Sanggup tengok ahli keluarga masuk neraka??Jangan sampai kita ditarik sekali,sebab TAK PERNAH AMBIL KISAH PUN pasal mereka...Biarlah diorang buat jahat,janji aku baik,biarlah aku sorang yang buat baik,kalau ajak pun bukan diorang nak ikut..



Susah...Memang susah,Nabi Muhammad S.A.W.pernah dilontar batu sehingga darah mengalir di buku lalinya,pernah dibaling najis,dipulau,diperangi namun baginda tidak pernah berputus asa... Sehingga nikmat iman dan islam kekal dirasai kita hari ini..



Sibuk...Memang sibuk,Imam As-Syafi'e terpaksa berjalan ke sana ke mari untuk mencari ilmu dalam serba kekurangan,tambahan pula sebagai tenaga pengajar,namun beliau tidak pernah rasa sibuk untuk khatam Al-Quran setiap hari,untuk sembahyang sunat....Sehingga mazhab beliau kita ikuti sehingga ke hari ini...


Dakwah itu satu perjalanan yang penuh dengan rintangan namun jika berhasil ia lebih dari sekadar kemenangan dan kejayaaan!!!Hadis yang pernah diucapkan oleh baginda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:


"Jika seseorang itu mendapat hidayah disebabkan kamu,ia adalah lebih baik daripada apa-apa yang disinari matahari "


Ironinya,semestinya hidayah itu milik Allah,namun usaha dakwah itu perlu bagi mencari sinar hidayah.....Wallahu'alam....


“Dan apakah kalam dan perkataan yang paling baik daripada mereka yang mengajak kepada Allah dan beramal soleh dan menyatakan bahawa aku daripada orang muslimin.” (Fussilat : 33)

12 March 2011

KPTI-Kem Pengenalan Tarbiyah Islam


BismillahirRahmanirRahim

Bermula la detik bersejarah di mana berlakunya sesi membasuh otak oleh senior-senior...maklumlah kat sini semua form 4 diform 1 kan balek...Kem ni dijalankan oleh Badan Dakwah dan Rohani KiSaS...Yang mana sebelum ni Gen57 (batch form 4 KiSaS 2011) diseksa semasa Minggu Jalinan Kasih (MJK) yang dijalankan oleh Pembimbing Rakan Sebaya KiSaS...

Diberi amaran oleh mereka bahawasanya tidaklah penyeksaan ini terlalu teruk...Berwaspadalah kamu pabila BaDaR mengambil alih semasa sesi pentarbiyahan nanti..Kerana sesungguhnya mereka lebih tegas dan kejam sekejam-kejamnya(harap perkataan ni tidak menimbulkan kontroversi,sekadar hiperbola)....

tekan 'play' untuk lebih feeling ketika membaca...hehe

Dan sesungguhnya kami telah diberitahu kem ini amatlah best sebest bestnya...BEST ShADIDAN!!Jadi aku cuba berhusnuzhon dengan mengatakan alaa,rilek la....Macam kat SMKAK jer ni.... AKAN TETAPI.....

Wah!!Rasa macam nak memberontak je...Kome yang melalui semua ni jer yang merasai keseronokannya!!

*Kena pergi DM sebelum 6.45 pm(yang ni memang biasa dah peraturan tapi aku ada kawad kaki lepas asar dan habes pukul 6.30!!kalau mandi dulu sudah tentu kurang enak,tapi kalau tak mandi dulu aku takkan sempat melakukan perkara di bawah!!)

*Kena masuk surau sebelum 7.10pm(sebab ada kelas Tahsin Qiraat,well baguslah tapi sapa lambat akan ditahan di pintu surau,kan ke bagus kalau lepas terus!!boleh la baca Al-Quran..Tapi dok tahan sampai masuk waktu so bila nak baca Al-Quran!!)

Tapi bila fikir balik kenapa aku tak datang awal?mesti tak kena tahan dan boleh baca Al-Quran kan...hehe


*Kena pakai nametag selagi tak hafal nama penuh,asal,kelas,bilik,sekolah lama satu form 4 (yang lebih kurang 200++ orang)Dan dipakai di mana-mana sahaja dan bila-bila masa kecuali waktu mandi,tidur dan main

*Kena masuk surau pukul 11.00pm sharp!!untuk liqa' Al-Mulk (well ni pun biasa sebab semua buat macam ni,dan kena salin tazkirah waktu maghrib,waktu usrah,dan waktu liqa')

*Kena tutup lampu pukul 12.00!!!(takde kena-mengena,saja tambah)

*Kena jaga ikhtilat(Perhubungan)antara muslimin dan muslimat

Storynya :

1)Setiap muslimin dan muslimat ada tangga khas(maksudnya muslimin naik tangga lain dan muslimat naik tangga lain,tak dibenarkan sama sekali naik tangga sama-sama) pada waktu-waktu kritiskal (waktu lepas assembly,waktu rehat,waktu balik dan yang sama waktu dengannya)

2)Kalau muslimin bertembung dengan muslimat di koridor,muslimat akan menghadap ke dinding/tingkap/kelas dan muslimin akan berlalu,begitu juga muslimin akan menghadap ke arah pemandangan(tembok la) dan muslimat akan berlalu...tapi salah satu la..kalau dua-dua menghadap sapa nak lalu...

3)cara nak bagi surat yang cikgu suruh bagi atau apa-apa kertas la (bukan surat cinta nah)..
Selitkan di buku (kalau ikut tutor yang ajar dia suruh selit antara 27%-29% m/s) dan cakap :
"Muslimat/PKT(Penolong Ketua Tingkatan),ni cikgu ada bagi surat/kertas"

4)Kalau nak bagitahu informasi yang cikgu suruh kat muslimat:
"Muslimat,ni cikgu ada bagitahu bla bla bla bla bla"

5)Sila cakap dengan muslimat tanpa ada nada suara yang menggoda ataupun mampu mengancam (suara biasa/blur)

Kalau kita jaga sekecil-kecil perkara...kita dapat mengelak daripada perkara-perkara besar-Gambar Hiasan

6)Kalau nak buat mesyuarat atau nak cakap dengan muslimat pastikan ada intersection dan kedudukan sentiasa parallel (kena tunjuk la,kalau tulis jer tak faham)

7)Kedudukan dalam kelas pula muslimin di sebelah tingkap sana dan muslimat dekat dengan pintu..Alasan:muslimat agak pemalu nak keluar kelas(pergi tandas contohnya)kalau ada muslimin dekat pintu)

8)Kalau ada muslimat masuk dalam bilik-bilik khas(BTU,PERKISAS,MAKMAL,APD dll) utamakan diorang dulu...Dan kalau muslimin masuk dulu dilarang sama sekali mengusha-usha diorang...buat-buat la baca buku ke studi ke apa ke

9)Sewaktu pembentangan adalah dilarang sama sekali mengusha muslimat,ushalah muslimin.. dan jangan buat lawak tidak kelakar atau bahasa agak kurang ajarnya lawak bodoh... Kalau ada yang tanya soalan tunduk dan dengar soalan betul-betul dan jawab...Tak perlu nak usha-usha ok..

Insyaallah akan cuba diamalkan semua ni..Berpegang pada ayat Surah An-Nur:30 semua KiSaSians kena ikut cara ni..Ulama' takkan redho pada sesiapa yang cuba merosakkan tarbiyah di bumi waqafan...

Dan terkadang aku kena tahan lama-lama masa liqa' tu tensen jugak arr...Dulu aku yang buat semua ni,aku yang handle benda-benda camni,sekarang apa aku kena duduk dengar macam budak-budak yang aku pernah handle pulak!!!

Then baru aku terasa semasa abang tu kata (yang bagi tazkirah tu la),

"Kita duduk kat KiSaS ni semua sama je..SMK ke SMKA ke maahad tahfiz ke,kita sama...Dulu kat sekolah lama dia BADAR ke PENGAWAS ke PRS ke PUSTAKAWAN ke,tapi datang sini semue same....Takde yang hebat kat sini...Semue orang datang sini sebab nak berubah... Bersyukur la sebab terpilih datang ke sini...Rugilah sape-sape yang pindah tu...Tarbiyah ni nak bentuk antum semua,supaya antum dapat amalkan benda-benda ni bila keluar KiSaS nanti..."

Hmmm..."Fastaqim Kama Umirta" Moto tu yang tertera di lencana KiSaS...Tetaplah kamu pada jalan yang kamu lalui maksudnya...


Ye tak ye...Aku siapalah sangat nak bangga diri...

"Aku hanya seorang Dhaif,tak perlu aku berbangga diri,Ingat,hebat-hebat kita ni,ada lagi yang lebih hebat daripada kita,dan hebat-hebat yang lebih hebat tu,ada lagi yang PALING HEBAT...Itulah Dia Allah S.W.T. Tuhan yang Maha Hebat,Maha Berkuasa..."

Insyaallah aku cuba untuk masuk dengan tarbiyah di KiSaS...Dan Insyaallah aku akan cuba bawak tarbiyah bila keluar daripada KiSaS...

"Demi Jiwa Dan Seluruh PenyempurnaanNya,Maka Kami Telah Mengilhamkan Kepada Mereka, JALAN KEFASIKAN DAN KETAQWAAN,BERUNTUNG bagi yang MENSUCIKANNYA, MERUGI bagi yang MENGOTORINYA" (As-Syams :6-9)

24 February 2011

Hikayat Musafir di Bumi Waqafan



Ingat Senang Ke Fatimah Syarha nak tulis novel??Begitu jugak susahnya Lisa Surihani nak hafal skrip filem??Ingat senang ke Zaid bin Tsabit nak kumpul Al-Quran dan tulis??Begitu jugak susahnya generasi akhir zaman nak hafal Al-Quran....

Alhamdulillah Allah mempermudahkan urusanku dalam kehidupan,bersyukur atas nikmat Iman dan Islam yang masih utuh di hati ini Insyaallah....

"Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati,Tetapkanlah hati kami dalam AgamaMu,dan Ketaatan kami kepadaMu"

Koleksi Kisah Benar :


Ni ditulis dengan izin Allah yang mempermudahkan segala urusan...Dan bahasa yang digunakan adalah bahasa tidak formal...Dan mengikut pendapat dan pendirian sendiri...Sebarang ketidakpuasan hati atau pertanyaan tidak dilayan...(haha)

Wallahu'alam...

Musafir Bumi Waqafan-SMKAK vs KiSaS


Sambung lagi Hikayat Musafir Bumi Waqafan....

Aku rasa rindu pulak suasana kat SMKAK tu...Rilek jer....Flow sekolah pun takdelah rush macam KiSaS ni...Kawan-kawan pun ramai....Kat KiSaS ambik masa sikit....Nasib baik geng utaqa ramai... Kurang-kurang ada gak orang nak cakap utaqa...Bilik aku B105 ada orang perak,pahang dengan shah alam...Aku kadang-kadang jer cakap utare dengan diorang...Kebanyakan cakap kite-kite... Best gak cakap KL...haha tapi loghat utaqa still aku suka....



Kat sini semua pakat nak menonjol...Aku jugak tertolak kat belakang....Malas la....Kalau kat SMKAK mesti kena kata pulun giler dah ni..giat la apa la....Tapi kat sini memang kena menonjol... Kena rebut peluang kalau tak habes la...Kat SMKAK boleh la tunggu cikgu datang jer "Haa faiz,kamu jadi tukang masak kantin nah..." senang-senang jer boleh jadi...Ni tanya sapa volunteer nak cakap kat depan dekat 5 orang pergi cakap...sapa nak jadi PRS???Dekat 20 orang isi nama...Sapa nak masuk tu masuk ni???Jenuh berebut pen nak tulis nama...
Rindu tu ada (sekolah ye) tapi ahh.....

"Takkan kau nak patah balik??Takut ke???Takut tak dapat jawatan??Takut mandorm??Kau jangan jadi pengecut!!!Kau dah tetapkan pendirian nak duduk sini!!Takkan nak patah balik!!Kemasyhuran,jawatan,kepopularitian tu semua benda yang akan datang dan pergi!!Jangan mengharap semua tu!!!Datang sini sahut cabaran,hadapi rintangan!!Kau nak berjaya takde jalan mudah!!Come on!!La Takhof wa La Tahzan,Innallaha Ma'ana (Jangan takut & Jangan Bersedih,Allah sentiasa Bersama)!!"


Macam tu la suara hatiku berharap masa aku berbelah bahagi dok kat KiSaS nih..Nasib baik ada gak bekas SMKAK (Akh Azry,Presiden BADAR kat sana ex-SMKAK-batch 2005)..Buleh gak bawak bersembang....Well then,time tazkirah mesti cakap pasal 5 Unique in KIsas,pastu tanya perasaan kat KiSaS...Aku rasa tak boleh digambarkan dengan kata-kata la...Perasaan ni abstrak dan berubah-ubah...Memang aku suka dan gembira dan masyukk sangat dok KiSaS tapi kadang-kadang rasa tension,tertekan (eh sama la),rindu kat SMKAK tu ada...Moga Allah permudahkan urusan aku kat KiSaS ni....Insyaallah...

Aku balik naik keretapi...Best tapi boring...Huhu Ramai jugak terjumpa ex-KiSaS kat KL Sentral... Tak pernah kenal pon tapi generasi ke-50 boleh bertegur sapa dengan generasi ke-57(batch aku la tu...tua sungguh KiSaS nih)...Well,Ukhwah is one of 5 uniques in KiSaS.. Takkan terputus hubungan dan tarbiyah antara AlKis(Alumni KiSaS) dengan generasi akan datang... Memang Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara...

Wallahu'alam...Kembara aku tak habis lagi ni..Baru dua minggu sekolah..Moga dapat teruskan perjuangan di Bumi Waqafan...Buat sahabat-sahabat di MCKK,SBPI dan Teknik semoga berjaya dalam hidup dan peperiksaan,dunia dan akhirat ....Ma'at Taufiq wan Najah....


Musafir Bumi Waqafan-Apa Yang Lain


Sambungan Hikayat Musafir Bumi Waqafan...

Sampai KiSaS...Aku rasa lebih kurang macam SMKAK jer...Solat jemaah,pakai serban,baca Al-Quran (kat sini boleh pakai kain pelikat dan baju warna,digalakkan pakai jubah,KiSaSian akan diterapkan supaya cintakan sunnah nabi)...Eh,nanti-nanti...Kenapa surau ni takde orang bising??Surau asing putra dan putri...Tapi takde orang sembang-sembang pun...Semua baca Al-Quran,tak pun baca kitab,tak pun baca Solusi...Oklah tu,cari ilmu dalam tu...Eh sedapnye suara,sapa pulak bawak mp3 pasang surau ni...Bukan haram ke...

Oh suara abang tu,(lepas beberapa hari baru aku taw dia tekong kumpulan nasyid KiSaS,Soutul Mujahideen)..Memang akan ada sorang KiSaSian akan pergi baca Al-Quran guna mic.Tak kira la artis ka qari ka suara kurang merdu ka,pergi jer baca...Dan takkan ada suara-suara kedengaran masa sebelum azan,dan masa tazkirah...Seperti yang aku bagitahu,setiap orang boleh bercakap, benda sama tapi teguran berhikmah diberikan bila tengok pelajar KiSaS ada yang tak mahu rapat ke depan,ada yang bercakap ke....


Tautan Hati-tengah baca sekarang nih...BEST!!cadang semua muslimah baca dan sapa-sapa yang ada adik/kakak perempuan buleh baca....kalau nak bagi awek pun buleh jugak...

Contohnya macam ni :

"Insyaallah kita akan buat tazkirah(intro simple)...Jadi mintak semua tolong jangan keluar surau...Rapat-rapat ke depan,masa zaman nabi dulu para sahabat duduk rapat-rapat sampai kalau ada daun yang jatuh daun tu jatuh atas riba-riba mereka....Masyaallah...Marilah kita contohi para sahabat ni.."

23 February 2011

Musafir Bumi Waqafan-Kembara Bermula...


7/2/2011-Hari Pendaftaran

Mak aii....ramainya orang...takpe-takpe..pergi daftar nama dulu...ambik no.bilik...OMG,aku duduk floor satu dengan form 6!tapi takpelah dekat sikit..orang lain duduk floor 3...Kelas pulak 4-408.... Duduk dengar ceramah dulu...lepas sorang,sorang...hishh boring nih.....dekat 5 orang dan dekat 3 jam diorang berleter!!..Tapi aku tertarik bila PK Hem cakap,

Tika Terbuka Hari...

AHMAD FAIZ BIN ZAIDIAZMAN
KC025K016
NO.137,TAMAN SETIA,06700 PENDANG,KEDAH...

TAHNIAH,ANDA DITERIMA MASUK KE KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH

Posmen dah hantar surat tawaran...Faiz....ko nak pergi ke tak nih......buat keputusan...... cepat...cepat...cepat....Suara-suara hasutan bergema dalam koklea aku...hmm....

Kalau tak pergi,rugi pulak..bukan senang nak dapat peluang..

31 January 2011

Assalamu'alaikum-Peace be Upon You-Sejahtera ke Atas Kamu





Dengan Nama Allah,yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang......

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh......


Permasalahan Salam ni ramai yang tanya,dan di sini insyaallah kita kongsi sama-sama,moga dengan rahmat dan berkat ilmuNya dapat kita menjalani salah satu tuntutan di dalam Islam secara menyeluruh dan sempurna.....

Sebagaimana yang diriwayatkan dalam sebuah hadits dari Abu Hurairah radhiallahu anhu, katanya dari Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Tidaklah kamu akan masuk surga sehingga kamu beriman, dan tidaklah kamu beriman sehingga kamu saling mencintai. Tidaklah kamu mau kutunjukkan kepada sesuatu yang apabila kamu lakukan kamu akan saling mencintai..?

"Yaitu sebarkanlah salam di antara kamu".

MAKNA SALAM..

Makna salam adalah do’a seorang Muslim kepada saudaranya seiman. Kata “Assalaamu‘alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh” mempunyai makna “Semoga seluruh keselamatan, rahmat dan berkah dianugerahkan Allah kepada kalian”. Nilai do’a dalam kandungan salam ini menjadi salah satu dasar mengapa salam tidak dapat diberikan kepada orang-orang Non Muslim.

Karena do’a seorang Muslim
kepada Non Muslim akan tertolak, meskipun ditujukan kepada orang-orang yang dekat dalam kehidupannya. Demikian pula Rasulullah SAW tertolak do’anya ketika ditujukan kepada pamannya yang masih kafir, Abu Thalib. Dan Allah mengingatkan dengan firman-Nya:”Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya. Dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk” (Al Qashash [28]: 56).

Do’a seorang Muslim kepada Non Muslim adalah do’a supaya mereka mendapat petunjuk masuk dalam pangkuan Islam. Demikianlah do’a Rasulullah SAW kepada orang Non Muslim:”Ya Allah berilah petunjuk kepada kaumku, karena sesungguhnya mereka orang yang tidak mengerti” (Sirah Nabawiyah, Abul Hasan ali An Nadwi). Atau do’a Rasululah SAW kepada Umar Bin Khaththab ketika masih kafir:”Ya Allah, berilah kemuliaan kepada Islam dengan masuk Islamnya salah satu orang terkasih kepada-Mu, yakni Abu Jahal atau Umar Bin Khaththab”.

Demikian pula sebaliknya. Seorang
Non Muslim tidak mungkin mendo’akan seorang Muslim, karena tuhannya tidak sama. Bagaimana mungkin seorang tuan menggaji seseorang yang bukan pegawainya. Sehingga, bila seorang Non Muslim memberi salam kepada kita, cukup kita balas dengan ucapan:”Wa’alaikum (Semoga kamu juga)”, tidak lebih dari itu....

HUKUM MEMBERI SALAM :

Hukum memberi salam itu sunat namun hukum menjawabnya wajib.Afdhal juga menambah/melebihkan lafaz menjawab salam daripada lafaz memberi salam...

*Assalamu'alaikum-Wa'alaikumussalam Warahmatullah
Assalamu'alaikum Warahmatullah-Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh
Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh-Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh (ada juga pendapat supaya ditambah perkataan 'Wamaghfiratuh Waridhwanu')

Soalan 1 :

Kenapa perkataan SALAM,ASSALAM dan ASSALAMU'ALAIKUM saja yang mesti dijawab bila hantar mesej,chat,facebook dan sebagainya,kenapa pulak perkataan A'KUM,SEMEKOM DAN SELKOM tidak perlu dijawab??

Jawapan :

Sebenarnya mana-mana perkataan yang hanya ditaip seperti mesej,chat,facebook dan sebagainya tidak wajib dijawab kerana lafaz salam itu tidak didengari,lain pula halnya dengan telefon,apabila orang memberi salam kita wajib menjawab kerana lafaz salam didengari.. Tentang perkataan A'KUM,SEMEKOM dan SELKOM pula ia tidak memberi apa-apa makna maka ia tidak perlu dijawab sama sekali

Soalan 2 :

Boleh ke bagi salam dan bersalam dengan individu berlainan jantina??

Jawapan :

Hukum memberi salam dengan orang berlainan jantina dibolehkan sekiranya tidak mendatangkan nafsu atau syahwat di mana apabila memberi salam salah satu individu berasa terangsang (dengan suara lunak kita atau senyuman kita ke (mana ada orang bagi salam dengan muka garang suara garau).Seperti memberi salam kepada ibubapa,saudara-mara yang lebih tua (seperti datuk,nenek,pakcik,makcik (yang sudah berkahwin)) atau guru-guru..
Fatwa al-Qardhawi menjelaskan: (kesimpulan dari fatwa beliau yg panjang dalam isu berjabat salam dgn perempuan, sila rujuk fatwa muasirat belia, terbitan pustaka salam Jld 5/6)

1. Harus berjabat salam bila bebas dari fitnah. Jika ada fitnah dan unsur berahi, maka ia haram. (maka bersalaman antara lelaki muda dgn perempuan tua yang sudah menopaus kemungkinan bebas dari fitnah dan tiada rangsangan seksualiti)

2. Berjabat salam hendaklah terhad pada keadaan dan keperluan. Contoh sesama keluarga dan menasabah yang diperlukan seperti ketika berlakunya musibah atau kecelakaan yang menimpa.

3. Tidak memulai terlebih dahulu, maksudnya salam itu dicetuskan oleh orang lain, kita sekadar menyambut utk menjaga maruahnya.

4. Sentiasa ingat bahawa budaya bersalaman ini bukanlah amalan kaum salaf

5. hukum bersalaman antara gender ini bukan hukum umum terbuka utk semua orang, ia hanya kepada sesiapa yang terdesak dan memerlukan hukum ini. Ia hendaklah diamalkan dengan waspada.

Seboleh-boleh dan sebaik-baiknya elakkan....

Soalan 3 :

Ada ke tempat yang haram kita memberi salam??

Jawapan:

Di dalam tandas dan semasa sedang makan,haram bagi kita memberi salam dan tidak wajib bagi kita menjawabnya...

Terdapat juga satu-satu keadaan yang mana tidak wajib bagi kita memberi salam :

Seperti keadaan seseorang itu tergesa-gesa hendak pergi ke tempat kerja,atau sedang sibuk membuat kerja atau ketika majlis ilmu dan majlis zikir

Tatacara memberi salam:

Orang yang berkereta memberi salam kepada orang yang berbasikal.

Orang yang berbasikal memberi salam kepada orang yang berjalan kaki.

Orang yang sedikit memberi salam kepada orang yang ramai.

Orang yang muda memberi salam kepada orang yang lebih tua. (sebagai tanda hormat)

Orang yang tua memberi salam kepada orang yang lebih muda.(sebagai tanda kasih sayang)

Soalan 4 :

Hukum memberi salam kepada orang bukan muslim??

Jawapan :

Diharamkan seorang Muslim mendahului mengucapkan salam kepada orang Non Muslim. Rasulullah SAW bersabda:”Jangan kalian mendahului mengucapkan salam kepada orang Yahudi atau Nashrani” (HR. Muslim).

Tetapi apabila forum(perbincangan)nya telah berbaur antara orang Muslim dengan Non Muslim, maka diperkenankan kita untuk memulai mengucapkan salam. Demikianlah yang dilakukan Rasulullah SAW ketika melewati suatu majelis yang berbaur antara orang Muslim, musrikin penyembah berhala dan Yahudi. Beliau mengucapkan salam kepada mereka” (HR. Bukhary dan Muslim).

Apabila orang Non Muslim memulai mengucapkan salam, maka jawaban yang diperkenankan oleh syari’at adalah:”Wa ‘alaikum!” (Semoga anda juga). Itu saja, tidak usah diperpanjang lagi. Rasulullah SAW menasihatkan:”Jika orang-orang Ahli Kitab (Non Muslim) memberi salam kepada kamu, maka jawablah:”Wa ‘alaikum” (HR. Bukhary dan Muslim).

Soalan 5 :

As Salam Qabla Al Kalam,tapi selalunya apabila kita mendengar ceramah-ceramah agama penceramah memulakan ceramahnya dengan bismillah,seterusnya alhamdulillahirabbil a'lamin dan selawat ke atas nabi disertai dengan beberapa doa lain kemudian baru memberi salam,adakah ini menyalahi konsep memberi salam??

Jawapan :

Maksud As Salam Qabla Al Kalam ialah jika kita berniat hendak memberi salam hendaklah kita mendahului kata-kata kita dengan salam dahulu dan tidak berkata tentang perkara lain sebelum memberi salam..

Contoh :

*Helo,Assalamu'alaikum,siapa yang menelefon?? [salah]

Assalamu'alaikum,Helo,siapa yang menelefon??[betul]

*Kau apa khabar,Assalamu'alaikum,sihat ?? [salah]

Assalamu'alaikum,kau apa khabar, sihat?? [betul]

Namun bagi yang menggunakan perkataan-perkataan yang memuji Allah sebagai intro sebelum memberi salam (selalunya dalam ceramah agama dan tazkirah) dibolehkan kerana perkataan-perkataan itu merupakan hubungan manusia dengan Allah manakala lafaz salam itu merupakan hubungan manusia dengan manusia,ia merupakan dua perkara yang berbeza maka dibolehkan untuk memuji Allah dan bersholawat ke atas nabi disertai dengan beberapa doa sebelum memberi salam dalam tazkirah/ceramah agama,namun tidak salah juga jika didahului dengan salam dahulu...

Sabda Rasulullah S.A.W.:"Sampaikanlah dariku,walaupun satu ayat"

Wallahu'alam -andai terdapat khilaf dalam perkongsian ilmu di atas,anda dialu-alukan untuk sama-sama memperbetul apa yang salah