31 January 2011

Assalamu'alaikum-Peace be Upon You-Sejahtera ke Atas Kamu





Dengan Nama Allah,yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang......

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh......


Permasalahan Salam ni ramai yang tanya,dan di sini insyaallah kita kongsi sama-sama,moga dengan rahmat dan berkat ilmuNya dapat kita menjalani salah satu tuntutan di dalam Islam secara menyeluruh dan sempurna.....

Sebagaimana yang diriwayatkan dalam sebuah hadits dari Abu Hurairah radhiallahu anhu, katanya dari Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Tidaklah kamu akan masuk surga sehingga kamu beriman, dan tidaklah kamu beriman sehingga kamu saling mencintai. Tidaklah kamu mau kutunjukkan kepada sesuatu yang apabila kamu lakukan kamu akan saling mencintai..?

"Yaitu sebarkanlah salam di antara kamu".

MAKNA SALAM..

Makna salam adalah do’a seorang Muslim kepada saudaranya seiman. Kata “Assalaamu‘alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh” mempunyai makna “Semoga seluruh keselamatan, rahmat dan berkah dianugerahkan Allah kepada kalian”. Nilai do’a dalam kandungan salam ini menjadi salah satu dasar mengapa salam tidak dapat diberikan kepada orang-orang Non Muslim.

Karena do’a seorang Muslim
kepada Non Muslim akan tertolak, meskipun ditujukan kepada orang-orang yang dekat dalam kehidupannya. Demikian pula Rasulullah SAW tertolak do’anya ketika ditujukan kepada pamannya yang masih kafir, Abu Thalib. Dan Allah mengingatkan dengan firman-Nya:”Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya. Dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk” (Al Qashash [28]: 56).

Do’a seorang Muslim kepada Non Muslim adalah do’a supaya mereka mendapat petunjuk masuk dalam pangkuan Islam. Demikianlah do’a Rasulullah SAW kepada orang Non Muslim:”Ya Allah berilah petunjuk kepada kaumku, karena sesungguhnya mereka orang yang tidak mengerti” (Sirah Nabawiyah, Abul Hasan ali An Nadwi). Atau do’a Rasululah SAW kepada Umar Bin Khaththab ketika masih kafir:”Ya Allah, berilah kemuliaan kepada Islam dengan masuk Islamnya salah satu orang terkasih kepada-Mu, yakni Abu Jahal atau Umar Bin Khaththab”.

Demikian pula sebaliknya. Seorang
Non Muslim tidak mungkin mendo’akan seorang Muslim, karena tuhannya tidak sama. Bagaimana mungkin seorang tuan menggaji seseorang yang bukan pegawainya. Sehingga, bila seorang Non Muslim memberi salam kepada kita, cukup kita balas dengan ucapan:”Wa’alaikum (Semoga kamu juga)”, tidak lebih dari itu....

HUKUM MEMBERI SALAM :

Hukum memberi salam itu sunat namun hukum menjawabnya wajib.Afdhal juga menambah/melebihkan lafaz menjawab salam daripada lafaz memberi salam...

*Assalamu'alaikum-Wa'alaikumussalam Warahmatullah
Assalamu'alaikum Warahmatullah-Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh
Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh-Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh (ada juga pendapat supaya ditambah perkataan 'Wamaghfiratuh Waridhwanu')

Soalan 1 :

Kenapa perkataan SALAM,ASSALAM dan ASSALAMU'ALAIKUM saja yang mesti dijawab bila hantar mesej,chat,facebook dan sebagainya,kenapa pulak perkataan A'KUM,SEMEKOM DAN SELKOM tidak perlu dijawab??

Jawapan :

Sebenarnya mana-mana perkataan yang hanya ditaip seperti mesej,chat,facebook dan sebagainya tidak wajib dijawab kerana lafaz salam itu tidak didengari,lain pula halnya dengan telefon,apabila orang memberi salam kita wajib menjawab kerana lafaz salam didengari.. Tentang perkataan A'KUM,SEMEKOM dan SELKOM pula ia tidak memberi apa-apa makna maka ia tidak perlu dijawab sama sekali

Soalan 2 :

Boleh ke bagi salam dan bersalam dengan individu berlainan jantina??

Jawapan :

Hukum memberi salam dengan orang berlainan jantina dibolehkan sekiranya tidak mendatangkan nafsu atau syahwat di mana apabila memberi salam salah satu individu berasa terangsang (dengan suara lunak kita atau senyuman kita ke (mana ada orang bagi salam dengan muka garang suara garau).Seperti memberi salam kepada ibubapa,saudara-mara yang lebih tua (seperti datuk,nenek,pakcik,makcik (yang sudah berkahwin)) atau guru-guru..
Fatwa al-Qardhawi menjelaskan: (kesimpulan dari fatwa beliau yg panjang dalam isu berjabat salam dgn perempuan, sila rujuk fatwa muasirat belia, terbitan pustaka salam Jld 5/6)

1. Harus berjabat salam bila bebas dari fitnah. Jika ada fitnah dan unsur berahi, maka ia haram. (maka bersalaman antara lelaki muda dgn perempuan tua yang sudah menopaus kemungkinan bebas dari fitnah dan tiada rangsangan seksualiti)

2. Berjabat salam hendaklah terhad pada keadaan dan keperluan. Contoh sesama keluarga dan menasabah yang diperlukan seperti ketika berlakunya musibah atau kecelakaan yang menimpa.

3. Tidak memulai terlebih dahulu, maksudnya salam itu dicetuskan oleh orang lain, kita sekadar menyambut utk menjaga maruahnya.

4. Sentiasa ingat bahawa budaya bersalaman ini bukanlah amalan kaum salaf

5. hukum bersalaman antara gender ini bukan hukum umum terbuka utk semua orang, ia hanya kepada sesiapa yang terdesak dan memerlukan hukum ini. Ia hendaklah diamalkan dengan waspada.

Seboleh-boleh dan sebaik-baiknya elakkan....

Soalan 3 :

Ada ke tempat yang haram kita memberi salam??

Jawapan:

Di dalam tandas dan semasa sedang makan,haram bagi kita memberi salam dan tidak wajib bagi kita menjawabnya...

Terdapat juga satu-satu keadaan yang mana tidak wajib bagi kita memberi salam :

Seperti keadaan seseorang itu tergesa-gesa hendak pergi ke tempat kerja,atau sedang sibuk membuat kerja atau ketika majlis ilmu dan majlis zikir

Tatacara memberi salam:

Orang yang berkereta memberi salam kepada orang yang berbasikal.

Orang yang berbasikal memberi salam kepada orang yang berjalan kaki.

Orang yang sedikit memberi salam kepada orang yang ramai.

Orang yang muda memberi salam kepada orang yang lebih tua. (sebagai tanda hormat)

Orang yang tua memberi salam kepada orang yang lebih muda.(sebagai tanda kasih sayang)

Soalan 4 :

Hukum memberi salam kepada orang bukan muslim??

Jawapan :

Diharamkan seorang Muslim mendahului mengucapkan salam kepada orang Non Muslim. Rasulullah SAW bersabda:”Jangan kalian mendahului mengucapkan salam kepada orang Yahudi atau Nashrani” (HR. Muslim).

Tetapi apabila forum(perbincangan)nya telah berbaur antara orang Muslim dengan Non Muslim, maka diperkenankan kita untuk memulai mengucapkan salam. Demikianlah yang dilakukan Rasulullah SAW ketika melewati suatu majelis yang berbaur antara orang Muslim, musrikin penyembah berhala dan Yahudi. Beliau mengucapkan salam kepada mereka” (HR. Bukhary dan Muslim).

Apabila orang Non Muslim memulai mengucapkan salam, maka jawaban yang diperkenankan oleh syari’at adalah:”Wa ‘alaikum!” (Semoga anda juga). Itu saja, tidak usah diperpanjang lagi. Rasulullah SAW menasihatkan:”Jika orang-orang Ahli Kitab (Non Muslim) memberi salam kepada kamu, maka jawablah:”Wa ‘alaikum” (HR. Bukhary dan Muslim).

Soalan 5 :

As Salam Qabla Al Kalam,tapi selalunya apabila kita mendengar ceramah-ceramah agama penceramah memulakan ceramahnya dengan bismillah,seterusnya alhamdulillahirabbil a'lamin dan selawat ke atas nabi disertai dengan beberapa doa lain kemudian baru memberi salam,adakah ini menyalahi konsep memberi salam??

Jawapan :

Maksud As Salam Qabla Al Kalam ialah jika kita berniat hendak memberi salam hendaklah kita mendahului kata-kata kita dengan salam dahulu dan tidak berkata tentang perkara lain sebelum memberi salam..

Contoh :

*Helo,Assalamu'alaikum,siapa yang menelefon?? [salah]

Assalamu'alaikum,Helo,siapa yang menelefon??[betul]

*Kau apa khabar,Assalamu'alaikum,sihat ?? [salah]

Assalamu'alaikum,kau apa khabar, sihat?? [betul]

Namun bagi yang menggunakan perkataan-perkataan yang memuji Allah sebagai intro sebelum memberi salam (selalunya dalam ceramah agama dan tazkirah) dibolehkan kerana perkataan-perkataan itu merupakan hubungan manusia dengan Allah manakala lafaz salam itu merupakan hubungan manusia dengan manusia,ia merupakan dua perkara yang berbeza maka dibolehkan untuk memuji Allah dan bersholawat ke atas nabi disertai dengan beberapa doa sebelum memberi salam dalam tazkirah/ceramah agama,namun tidak salah juga jika didahului dengan salam dahulu...

Sabda Rasulullah S.A.W.:"Sampaikanlah dariku,walaupun satu ayat"

Wallahu'alam -andai terdapat khilaf dalam perkongsian ilmu di atas,anda dialu-alukan untuk sama-sama memperbetul apa yang salah

29 January 2011

Aku Rindu Sayang Kamu . . .

BismillahirRahmanirRahim . . .

Dah tiga tahun belajar kat SMKAK,bukan rasa bosan yang menjengah,tapi rasa macam nak pindah...hehe dan akhirnya,setelah berusaha berhempas pulas mengisi borang permohonan SBP, aku terpilih jua untuk melanjutkan pengajian ke Kolej Islam Sultan Alam Shah....Sedihnya nak tinggal kawan-kawan!!! (ni agak hipokrit)


This Flash Player was created @ FlashWidgetz.com.
Layan jiwang sat....tekan 'play' untuk dengar

Namun sedang pengetua suruh berpindah,jadi tunggu apa lagi??pack barang cepat!!tapi penat gak la nak buat persiapan...nak kena cari sain buku kokurikulum,nak kena pi asrama settle pa semua pastu nak kena nanges-nanges pulak...aku tak nanges la orang lain nanges....


Dan seminggu sebelum pindah tu macam-macam jugaklah benda menarik terjadi....kakiku injured sampai nak jalan pun kena tukar style tapi Alhamdulillah dua hari jer,maknanya tak terjejas la kerja-kerja pemindahan aku tuh...hehe

Cinta ye......Banyak kisah cinta yang terlakar sepanjang aku dok berstudy kat SMKA Kedah nih... Walaupun tak berkaitan dengan aku (aku tau mesti takdak orang percaya)...Siapalah aku ingin berbicara tentang cinta....tapi betul la remaja sekarang ni tak pernah mengenal erti cinta...




Cinta itu asalnya fitrah setiap makhluk,sedang binatang atau haiwan pun punya perasaan kasih sayang sesama mereka,bahkan melebihi manusia inikan pula manusia yang sememangnya ingin mencintai dan dicintai....

Cinta suci lahir daripada sifat manusia itu yang inginkan kasih sayang,yang ingin menyayangi dan disayangi,cinta suci bukan setakat cinta lelaki-perempuan,boy-girl,maskulin-feminin, muslimin-muslimat bahkan cinta kepada saudara mara,cinta kepada sahabat,cinta kepada alam sekitar dan cinta kepada kedamaian itu pun disebut sebagai cinta yang suci!!

Kita selalu mencemarkan cinta dengan hanya jumpa tiap-tiap malam (tak buat apa nah,setakat pegang-pegang sikit jer),tukar-tukar hadiah,kirim-kirim salam...Semua benda tu akan menjadi bosan bila melangkah ke alam dewasa (perkahwinan la)..Manakan tidak asyik-asyik benda sama jer,sebelum kahwin begitu,semasa kahwin begitu,selepas kahwin begitu...All of us want something new and fresh!!
Meh nak cerita kisah C.I.N.T.A. 'saya-awak'......
Cinta kepada Allah dan Rasulullah itu yang utama,cinta kepada kedua ibubapa dan cinta kepada anda!kawan baek saya!ahh...saya bukannya bercinta,saya cuma anggap awak sebagai kawan baek saya...saya sayang awak sebagai kawan baek saya(kawan baek ye,bukan kekasih!)

Cinta kepada bunga,bunga akan layu,cinta kepada manusia,manusia akan mati,cinta kepada Allah,akan kekal selama-lamanya....Saya nak ajak awak sama-sama mencintai Allah S.W.T.

Sebab tu saya selalu bagi awak hadiah,supaya bila awak ingat hadiah tu awak ingat saya,dan bila awak ingat saya awak ingat Allah (?!?!?)...

Saya jugak selalu nak jumpa awak tiap-tiap malam..kalau boleh nak jumpa tiap-tiap masa tapi takut kantoi dengan orang lain pulak(malu la nanti boleh timbul fitnah)jadi masa-masa lain saya ushar awak jer laa.....Bila saya jumpa awak boleh la kita sembang-sembang pasal kehidupan seharian kita di sekolah,bincang masalah sama-sama,bukankah seorang mukmin itu wajib membantu saudaranya yang lain???Jangan risau,saya pakai lebai dan serban,awak pakai tudung(tak kira la labuh ke tak janji tutup aurat)...Syaitan takkan ganggu kita,Syaitan takkan naikkan nafsu kita,Syaitan takkan cuba timbulkan fitnah antara kita.....

Tapi kawan-kawan asyik kata hubungan kita ni hipokrit!!Cinta pada Allah konon!!mesej tiap-tiap malam cinta pada Allah apanya!!Ishh...Diorang tak tahu ke saya selalu ajak awak buat amal kebaikan,selalu larang awak daripada buat kemungkaran,selalu belanja (belanja tu kan sedekah) awak?!?Diorang tak tahu ke awak mesej dengan saya tu awak selalu peringatkan saya tentang cinta kepada Allah,awak selalu kata awak sayang saya kerana Allah,awak selalu bagitahu saya insyaAllah cinta kita sampai ke surga??

Walaupun awak dan saya tak pernah saling mengingati tentang murka Allah,tak pernah saling mengingati tentang tipu daya syaitan,tak pernah saling mengingati tentang sia-sianya usia remaja kalau hanya main-main cinta,tapi cinta kita tetap tulus suci murni kerana Allah!!!


Tapi awak....................................................................

Hari tu waktu saya ajak awak buat solat sunat,dan saya kata saya sayang awak sangat-sangat.....

Awak kata,tiada yang lebih penting daripada cinta Allah....awak ni,bukan ke itu yang saya dan awak saling peringatkan???


Lepas tu awak pun kata,alangkah bagusnya kalau masa kita bermesej kita gantikan dengan amal ibadat,alangkah bagusnya kalau kita saling peringatkan pergilah ajak kawan-kawan sekali buat amalan sunat,alangkah bagusnya kalau kita tidak menipu diri kita dengan cinta pada Allah,tapi masih buat perkara mungkar,tipu daya syaitan sangat dahsyat!itu kata awak pada saya....




Tapi saya sayang sangat pada awak....Jadi macam mana??Saya tak mahu kehilangan awak!!


Awak pun kata pada saya....Kalau ada jodoh,insyaallah kita akan sambung cinta kita,cinta yang lebih tulus suci murni daripada fitnah dan tipu daya syaitan...Buat masa sekarang,awak suruh saya persiapkan diri dulu dengan ilmu dan amalan,supaya saya boleh pimpin awak nanti ke arah redho Allah....

Awak kata pada saya kita bertemu dan berpisah kerana Allah,awak tak mahu hidup saya sia-sia hanya kerana membuang masa mengambil berat pasal awak...Awak kata awak boleh bawak diri sebab Allah sentiasa bersama awak....Awak tak mahu kita menghampiri lembah zina walaupun kita tidaklah berzina,namun sekali lagi awak kata tipu daya syaitan amat dahsyat !!!


Awak kata pada saya berdoalah semoga kita dijodohkan dengan cinta yang lebih halal daripada cinta yang main-main cinta sahaja...


Awak kata pada saya......."Boleh kan awak???"