12 March 2011

KPTI-Kem Pengenalan Tarbiyah Islam


BismillahirRahmanirRahim

Bermula la detik bersejarah di mana berlakunya sesi membasuh otak oleh senior-senior...maklumlah kat sini semua form 4 diform 1 kan balek...Kem ni dijalankan oleh Badan Dakwah dan Rohani KiSaS...Yang mana sebelum ni Gen57 (batch form 4 KiSaS 2011) diseksa semasa Minggu Jalinan Kasih (MJK) yang dijalankan oleh Pembimbing Rakan Sebaya KiSaS...

Diberi amaran oleh mereka bahawasanya tidaklah penyeksaan ini terlalu teruk...Berwaspadalah kamu pabila BaDaR mengambil alih semasa sesi pentarbiyahan nanti..Kerana sesungguhnya mereka lebih tegas dan kejam sekejam-kejamnya(harap perkataan ni tidak menimbulkan kontroversi,sekadar hiperbola)....

tekan 'play' untuk lebih feeling ketika membaca...hehe

Dan sesungguhnya kami telah diberitahu kem ini amatlah best sebest bestnya...BEST ShADIDAN!!Jadi aku cuba berhusnuzhon dengan mengatakan alaa,rilek la....Macam kat SMKAK jer ni.... AKAN TETAPI.....

Wah!!Rasa macam nak memberontak je...Kome yang melalui semua ni jer yang merasai keseronokannya!!

*Kena pergi DM sebelum 6.45 pm(yang ni memang biasa dah peraturan tapi aku ada kawad kaki lepas asar dan habes pukul 6.30!!kalau mandi dulu sudah tentu kurang enak,tapi kalau tak mandi dulu aku takkan sempat melakukan perkara di bawah!!)

*Kena masuk surau sebelum 7.10pm(sebab ada kelas Tahsin Qiraat,well baguslah tapi sapa lambat akan ditahan di pintu surau,kan ke bagus kalau lepas terus!!boleh la baca Al-Quran..Tapi dok tahan sampai masuk waktu so bila nak baca Al-Quran!!)

Tapi bila fikir balik kenapa aku tak datang awal?mesti tak kena tahan dan boleh baca Al-Quran kan...hehe


*Kena pakai nametag selagi tak hafal nama penuh,asal,kelas,bilik,sekolah lama satu form 4 (yang lebih kurang 200++ orang)Dan dipakai di mana-mana sahaja dan bila-bila masa kecuali waktu mandi,tidur dan main

*Kena masuk surau pukul 11.00pm sharp!!untuk liqa' Al-Mulk (well ni pun biasa sebab semua buat macam ni,dan kena salin tazkirah waktu maghrib,waktu usrah,dan waktu liqa')

*Kena tutup lampu pukul 12.00!!!(takde kena-mengena,saja tambah)

*Kena jaga ikhtilat(Perhubungan)antara muslimin dan muslimat

Storynya :

1)Setiap muslimin dan muslimat ada tangga khas(maksudnya muslimin naik tangga lain dan muslimat naik tangga lain,tak dibenarkan sama sekali naik tangga sama-sama) pada waktu-waktu kritiskal (waktu lepas assembly,waktu rehat,waktu balik dan yang sama waktu dengannya)

2)Kalau muslimin bertembung dengan muslimat di koridor,muslimat akan menghadap ke dinding/tingkap/kelas dan muslimin akan berlalu,begitu juga muslimin akan menghadap ke arah pemandangan(tembok la) dan muslimat akan berlalu...tapi salah satu la..kalau dua-dua menghadap sapa nak lalu...

3)cara nak bagi surat yang cikgu suruh bagi atau apa-apa kertas la (bukan surat cinta nah)..
Selitkan di buku (kalau ikut tutor yang ajar dia suruh selit antara 27%-29% m/s) dan cakap :
"Muslimat/PKT(Penolong Ketua Tingkatan),ni cikgu ada bagi surat/kertas"

4)Kalau nak bagitahu informasi yang cikgu suruh kat muslimat:
"Muslimat,ni cikgu ada bagitahu bla bla bla bla bla"

5)Sila cakap dengan muslimat tanpa ada nada suara yang menggoda ataupun mampu mengancam (suara biasa/blur)

Kalau kita jaga sekecil-kecil perkara...kita dapat mengelak daripada perkara-perkara besar-Gambar Hiasan

6)Kalau nak buat mesyuarat atau nak cakap dengan muslimat pastikan ada intersection dan kedudukan sentiasa parallel (kena tunjuk la,kalau tulis jer tak faham)

7)Kedudukan dalam kelas pula muslimin di sebelah tingkap sana dan muslimat dekat dengan pintu..Alasan:muslimat agak pemalu nak keluar kelas(pergi tandas contohnya)kalau ada muslimin dekat pintu)

8)Kalau ada muslimat masuk dalam bilik-bilik khas(BTU,PERKISAS,MAKMAL,APD dll) utamakan diorang dulu...Dan kalau muslimin masuk dulu dilarang sama sekali mengusha-usha diorang...buat-buat la baca buku ke studi ke apa ke

9)Sewaktu pembentangan adalah dilarang sama sekali mengusha muslimat,ushalah muslimin.. dan jangan buat lawak tidak kelakar atau bahasa agak kurang ajarnya lawak bodoh... Kalau ada yang tanya soalan tunduk dan dengar soalan betul-betul dan jawab...Tak perlu nak usha-usha ok..

Insyaallah akan cuba diamalkan semua ni..Berpegang pada ayat Surah An-Nur:30 semua KiSaSians kena ikut cara ni..Ulama' takkan redho pada sesiapa yang cuba merosakkan tarbiyah di bumi waqafan...

Dan terkadang aku kena tahan lama-lama masa liqa' tu tensen jugak arr...Dulu aku yang buat semua ni,aku yang handle benda-benda camni,sekarang apa aku kena duduk dengar macam budak-budak yang aku pernah handle pulak!!!

Then baru aku terasa semasa abang tu kata (yang bagi tazkirah tu la),

"Kita duduk kat KiSaS ni semua sama je..SMK ke SMKA ke maahad tahfiz ke,kita sama...Dulu kat sekolah lama dia BADAR ke PENGAWAS ke PRS ke PUSTAKAWAN ke,tapi datang sini semue same....Takde yang hebat kat sini...Semue orang datang sini sebab nak berubah... Bersyukur la sebab terpilih datang ke sini...Rugilah sape-sape yang pindah tu...Tarbiyah ni nak bentuk antum semua,supaya antum dapat amalkan benda-benda ni bila keluar KiSaS nanti..."

Hmmm..."Fastaqim Kama Umirta" Moto tu yang tertera di lencana KiSaS...Tetaplah kamu pada jalan yang kamu lalui maksudnya...


Ye tak ye...Aku siapalah sangat nak bangga diri...

"Aku hanya seorang Dhaif,tak perlu aku berbangga diri,Ingat,hebat-hebat kita ni,ada lagi yang lebih hebat daripada kita,dan hebat-hebat yang lebih hebat tu,ada lagi yang PALING HEBAT...Itulah Dia Allah S.W.T. Tuhan yang Maha Hebat,Maha Berkuasa..."

Insyaallah aku cuba untuk masuk dengan tarbiyah di KiSaS...Dan Insyaallah aku akan cuba bawak tarbiyah bila keluar daripada KiSaS...

"Demi Jiwa Dan Seluruh PenyempurnaanNya,Maka Kami Telah Mengilhamkan Kepada Mereka, JALAN KEFASIKAN DAN KETAQWAAN,BERUNTUNG bagi yang MENSUCIKANNYA, MERUGI bagi yang MENGOTORINYA" (As-Syams :6-9)

1 comment:

  1. Antara matlamat awal tarbiah kisas dan juga secara tak langsung merpakan kunci kejayaan tarbiah adalah merendahkan ego dlm diri.. moga terus istiqamah, insyaAllah..

    ReplyDelete