26 January 2013

Epic Politics in School~

IntheNameofAllahtheMostBeneficienttheMostMerciful

Kalau sebut politik,ramai yang bagi persepsi yang pelbagai..Samaada positif,negatif ataupun neutral, reaksi dan reaktiviti masing-masing terhadap politik memang bervariasi...Tambahan pula politik Malaysia punya pelbagai rencah dan perasa,pelbagai taktik dan strategi,demi merebut takhta dengan tujuan samaada terus memonopoli kuasa atau meletakkan Islam sebagai yang paling a'la (tertinggi)..

Banyak juga yang menganggap politik ini kotor..Ini disebabkan 'dirty game' yang dimainkan oleh ahli politik kebanyakannya memberi gambaran "nak hidup dalam kancah politik mesti pandai main kotor"...Dan ada juga yang memisahkan politik dan Islam sebagai dua perkara yang berbeza.. Politik = kotor jadi tak boleh bersama Islam = suci... Jadinya politik ini tak dapat dimasukkan elemen Islami di dalamnya atau Islam tidak ada politik di dalamnya sebab berpolitik bakal mengotorkan agama suci ini...

Ini cuma pandangan murahan orang-orang yang tidak memahami fiqh harakah Islamiyah sebenarnya..

24 January 2013

Sudahnya Asyik-Asyik Orang Tanya Pasal Cinta~

BismillahirRahmanirRahim...

Allahumma Solli Wa Sallim 'Ala Sayyidil Mursalin wa 'Ala Aalihi wa Sohbihi wa Man Tabie'ahum bi Ihsan ila Yaumid Deen..

Maulidur Rasul kali ini membawa seribu satu macam perasaan berbeza,karna tidak ada perarakan membawa sepanduk,tidak ada berjaga malam menyiapkan banner,tidak ada selawat ramai-ramai tanda semangat kecintaan baginda...

Maulidur Rasul kali ini adalah oneself being shown his/her love to Rasulullah..Kalau semua spesis tak ada kerja apa-apa duduk rumah saja macam aku lah...Tapi yang ada apa-apa kerja juga patutnya sama macam aku..Bagaimana dan nak buat apa untuk menyambut Maulid ni??Nak pasang sepanduk berarak tengah-tengah taman perumahan??What derr??

Tak apa..Artikel kali ini bukan pasal Maulid pun..Dah banyak artikel pasal Maulid...Yahoo!lah sendiri.. Kali ini kita fokus kepada cinta..

08 January 2013

Sandarkan Pada Kenangan~

BismillahirRahmanirRahim..

"Bro,rindu sekolah la..Rindu kawan-kawan kita.Rindu segala benda yang kita sama-sama buat dulu"

"Hmm??Kita buat apa je?Gosip pasal muslimat,mengumpat muslimin,fly pergi beli NTD, buat-buat demam tidur kat bilik sakit tak mau masuk kelas,tengok movie kat laptop"

"Bukan itulah.Tu kau sorang je.Aku tak pernah buat benda-benda tu ok*muka suci*.Terkenang saat kita solat jemaah sama-sama,pergi DM sama-sama,Liqa' Al-Mulk,bagi tazkirah,duduk bincang masalah tarbiah sekolah,duduk dalam usrah bincang isu-isu agama,saling ingat-mengingati antara kita,walaupun sampai banyak sangat konflik jadi lepas tu"

Terkesima,terkejang,terkaku sesaat tika membaca bait demi bait aksara daripada seorang kawan yang dahulunya tidak pasal-pasal tiba-tiba nak ungkit pasal benda ni..Mm..betullah,