14 April 2013

Cerkon;Srikandi Syahadah


Humaira’ menyapu Nutella di atas kepingan-kepingan roti Gardenia.Di sekeliling mereka terdapat pepohon hijau merimbun serta tasik yang terbentang dengan air yang tenang bergenang. Dia dan Aie’syah sedang mengadakan rehlah bersama-sama rakan-rakan usrah yang lain.

Tikar dihamparkan di bawah pohon cemara yang menjadi pilihan lokasi rehlah mereka.Selepas penat berjoging satu pusingan mengelilingi tasik,kini tiba masanya mengadakan jamuan kecil-kecilan sambil berusrah.

Topik yang hangat diperbincangkan pada hari itu adalah feminisme.Feminisme yang merupakan fahaman yang menyerang pemikir-pemikir generasi masa sekarang yang mengkehendakkan perempuan supaya setaraf dengan lelaki.

Aie’syah memulakan topik perbincangan dengan menceritakan tentang Sisters In Islam,gerakan yang aktif memperjuangkan isu-isu feminisme ini di peringkat global.Pandangan dan pendapat mereka selalunya berkisarkan pertikaian terhadap ketidakadilan Islam dalam meletakkan taraf wanita.

“Bagaimana kalau betul apa yang mereka kata??Kadang-kadang selalu dengar orang perempuan belajar tinggi mana pun akan ke dapur jugak”Fatima bertanya dengan nada mengeluh.

“Hmm kalau macam tu kita tunjukkan skill karate kita pada lelaki macam tu,biar mereka rasa..haha”ujar Humaira’  yang sememangnya pemegang tali pinggang hitam Karate-Do berseloroh disambut tawa rakan lain.

“Kita lihat srikandi Islam terdahulu,contohnya Khaulah Al-Azwar.Beliau seorang pahlawan wanita Islam yang hebat sehingga tidak ada yang mengetahui dia itu wanita andai dia tidak membuka topeng perangnya.Jadi kekuatan wanita sepatutnya tidak terbatas dengan kuali dan dapur sahaja” tamsilan yang diberi Aie’syah sekali lagi membuatkan rakan yang lain tertawa.

Perbincangan diteruskan lagi dengan menerangkan kelebihan dan keadilan sistem yang Islam tetapkan buat wanita.Di dalam sistem nafkah,hanya lelaki yang wajib memberi sedang wanita boleh menyimpan untuk dirinya.Begitu juga perwarisan harta,lelaki lebih banyak kerana dia wajib dan bertanggungjawab untuk menyara keluarganya setelah itu sedang wanita tetap hanya untuk perbelanjaan dirinya.

Akhir muzakarah,mereka mengemas tempat rehlah,menyimpan barang dan membuang sampah. Setelah  itu mereka berkumpul,melakukan halaqah sambil berpegangan tangan.Sama-sama mereka mengalunkan lagu Nursyahadah asal daripada kumpulan Far East :

“Nursyahadah menyinar kalbu,
Murni seharum namamu,
Hadirnya di celahan kekalutan kalbumu itu,
Nursyahadah telah tertulis,
Pada waktu dan juga takdir,
Di antara seribu,engkau yang terpilih,”

***************************************
Umar terperasan ada sekumpulan orang yang sedang bernasyid berhampiran dengan tempat duduknya.Dia yang sedang menenangkan fikiran daripada keserabutan tugasan di universiti berasa terganggu.Dia berpaling dan mencari pemilik-pemilik suara itu.

“Oh,muslimat sedang berusrah rupanya,mentang-mentang aku tak bawa gitar hari ini,mereka pula yang menyanyi”getus Umar sambil mendengus perlahan.

Umar lantas bangun daripada tempat duduk dan pergi ke gerai berdekatan yang menjual Cendol. Petang yang agak terik membuatkan dia cepat dahaga.Dia melabuhkan diri di atas kerusi plastik berhadapan dengan sepasang kekasih tidak halal.Konon romantik, ketawa bersama, makan cendol pun bersama.Dia teringat peristiwa Roheem mengadu kepadanya tadi.

Roheem sahabat sebiliknya,bagus dan baik orangnya.Sering bertindak profesional apabila bekerja, sentiasa bernas dengan buah fikiran ketika bermusyawarah.Namun kesalnya, dia mempunyai tabiat sering memperlekehkan wanita.Dia akan berceritakan perkara buruk tentang muslimat yang berurusan dengannya. Ada yang kecoh,mulut becok,pendiam,pemalu sangat, susah bercakap,idea entah apa-apa.Perkara ini menjadi bahan Roheem untuk bergelak ketawa dengan rakan-rakan lain.

Mulut Roheem memang lancang,mengata berhadapan.Walaupun baginya gurauan, tetapi ayat-ayat  “kamu semua ni memang layak kerja dapur je lah”  dan  “Perempuan ini memang tak boleh diharap buat kerja berat sikit” dianggap penghinaan bagi kaum Hawa. Oleh kerana ada antara mereka merupakan anak usrah Aie’syah,Aie’syah mendengar aduan itu lalu teguran itu disampaikan terus kepada Roheem.

Umar cuma tersenyum tatkala Roheem datang memberitahunya akan hal itu.

“Roheem,kita memang banyak buat salah.Belajar la dari kesilapan tu.Wanita ini, tidak adil andai kehebatan mereka dianggap perlu sama seperti lelaki.Andai mampu bertumbuk,angkat berat, bertarung tenaga itu adalah kehebatan lelaki,wanita tidak begitu.

Mereka adalah srikandi apabila menjadi isteri yang taat serta menjadi penyejuk mata buat suaminya, chef yang berjaya memasak hidangan hebat untuk keluarganya, guru yang mendidik anak mereka menjadi hamba yang taat kepada Allah, surirumah yang bekerja keras memastikan rumahnya selesa untuk didiami.

Sekarang status mereka sebagai pelajar,selagi mana mereka berusaha menjaga maruah dan akhlak serta melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu agama dan kemahiran-kemahiran dunia,maka jadilah mereka srikandi sebenar.Perkara itu biasa bagi lelaki namun bagi mereka sesiapa yang paling berjaya dalam hal itu,merekalah srikandi!”

Dan Roheem cuma tunduk terdiam setelah mendengar ungkapan itu.

Pandangan Umar berputar kembali pada pasangan di hadapannya tadi.Si perempuan tanpa segan silu membiarkan dirinya disentuh diraba,si lelaki pula melakukan aksi dengan bernafsu.

“Hmm..Bukanlah perempuan itu srikandi,apabila maruahnya murah”  Umar bersuara secara sepintas lalu apabila melintasi meja pasangan itu tadi.

Dan pasangan itu hanya terpinga-pinga.Terasa berbisa mendengar bait kata Umar.

*********************************
Sedang Aie’syah dan rakan-rakannya berjalan pulang ke asrama,mereka terserempak dengan sekumpulan pemuda bermotor,sedang melepak di tepi jalan.Melihat salah seorang daripada rakannya berbisik,nampaknya mereka berhasrat melakukan sesuatu yang tidak menyenangkan.
Sedetik sahaja  mereka di melintasi kumpulan lelaki bermotor itu,terus ditarik tangan Fatima oleh salah seorangnya.Mereka terkejut dan berhenti berhadapan dengan kumpulan itu.

“Heyy,apa ni!”

“Alah cik-cik adik,jomlah ikut kami melepak,kita seronok-seronok sikit lepas letih-letih joging ni...hehe”

“Heyy,lepaskan dia!Lelaki tak guna”

“Alah nak usik sikit pun tak boleh..Sombong betul cik adik semua ni”

“Gentleman yang sebenar bukanlah lelaki yang suka mempermainkan maruah wanita”

Selaras dengan lontaran ayat itu mereka semua memalingkan wajah kepada pemilik suara tersebut yang bukan daripada kalangan lelaki bermotor atau ahli usrah Aie’syah.Umar sedang berdiri dengan lagak seorang hero sedang mengawal riak mukanya.

“Aii,ada mereka jemput abang long ke jadi bodyguard ni,nak kena bantai ke?” tanya seorang daripada mereka.

Lantas mereka meluru perlahan-lahan ke arah Umar dengan lagak gangster.

“Umar?!?” Persoalan timbul di benak Humaira’.Sejak bila dia muncul di sini,itu menjadi persoalan. 
Tetapi menyaksikan Umar mengelak satu-persatu serangan kumpulan bermotor itu tadi, membuatkan dia kaget.Sekarang posisi Umar adalah di hadapannya.

Sekali lagi kumpulan lelaki bermotor itu datang meluru laju ke arah Umar.Umar mengelak sekali lagi dan lelaki lelaki itu telah bertembung dengan Humaira’.Humaira’ menyedari keadaan itu lantas terus melancarkan jurus karate dengan menumbuk laju satu persatu muka lelaki-lelaki itu.

“Hmm,nampaknya awak cuma tahu mengelak sahaja” kedengaran Fatima memperlekehkan Umar.

“Heh,saya memang tidak pandai berlawan,dan saya tahu ada orang karate di dalam kumpulan awak” tenang sahaja dia berdiri sambil berkata dengan jujur.

Dia berlalu melewati kumpulan lelaki bermotor yang sudah terbaring kesakitan terkena penangan buku lima Humaira’.Aie’syah pula cepat sahaja meminta rakan-rakannya yang lain beredar. Humaira’ cuma menyoroti Umar dengan ekor mata sambil mendengar Fatima berceloteh.

“Lelaki memang,berlagak sahaja lebih..Akhirnya perempuan juga yang keluarkan tenaga untuk selesaikan”

***********************************
Humaira’ masuk ke dalam kafeteria mencicipi roti bakar planta bersama capuccino.Dia berseorangan hari ini,terlewat menyertai rakan-rakannya pulang kerana berjumpa dengan pensyarah.Dia bangun setelah selesai namun terkejut dengan kehadiran sekumpulan lelaki mengepungnya.

Lelaki-lelaki semalam!

“Oh,seronok kau belasah kami ye semalam..Hari ni kita tengok apa kau boleh buat..Hehe”
Humaira’ panik.Entah apa yang hendak dilakukan.Suara-suara ancaman beserta senyuman gila menghiasi wajah lelaki-lelaki itu.

Dia mahu menjerit atau melarikan diri,tetapi dirinya kaku  dan terpaku di jubin marmar kafeteria.Orang sekeliling pula nampaknya tidak mahu ambil kisah atau tepatnya, mereka tidak mahu mencari fasal!

Humaira’ menelan air liur.Neuron otaknya tidak menginterpretasikan jurus karate untuk digunakan pada saat ini.

Lelaki-lelaki itu semakin hampir,dan dia memejamkan mata,pasrah!

“Dummm!!”

Tiba-tiba kedengaran seseorang terjatuh menimpa meja makan.Sejurus Humaira’ membuka mata dia ternampak kerusi dilayangkan kearah lelaki-lelaki itu.Umar yang melakukannya. Umar dan tiga orang rakannya yang lain.

“Aku tak pandai berlawan,ada baiknya kamu semua pergi dari sini dan aku diamkan sahaja hal ini”

“Celaka!!Kau ingat kami siapa?!?!”

Terus rundingan Umar diabaikan dan salah seorang daripada mereka meluru ke arahnya. Umar seperti biasa,mengelak dan rakannya yang lain menangkap lalu mengilas tangan lelaki tersebut. Tindakan pantas itu membuatkan kawan-kawan lelaki itu teragak-agak untuk melancarkan serangan seterusnya.

“Hmm nampaknya dah tak boleh berunding,atau kamu semua nak tengok tangan dia patah??”

“Ciss..Baiklah kita akan selesaikan hal ini kemudian.Kami akan pergi tapi ingat,perkara ini akan diselesaikan!!!”

Dan lelaki-lelaki itu berlalu pergi.Rakan-rakan Umar melepaskan kilasan dan menjadi pemerhati arah gerakan lelaki-lelaki itu.Umar cuma melihat Humaira’ dengan sekali pandang.Humaira’ tersipu malu.

“Err...Terima kasih sebab tolong saya...Sekali lagi...”

Edited/NurKasihTheMovie
“Heh..Walau sehebat dan sekuat mana teknik berlawan seorang perempuan,itu masih belum menjadikan dia srikandi. Mereka adalah srikandi apabila menjadi isteri solehah buat suaminya,chef terhebat buat keluarganya,murabbi buat anaknya dan surirumah proaktif untuk kediamannya.

Mereka menjadi srikandi,apabila mampu melakukan kerja yang tidak mampu dilakukan oleh lelaki dengan baik.Di tangan mereka itu ummah terbentuk.”

“Terima kasih atas nasihat itu....Sekali lagi.....”

Humaira’ tertunduk dengan pipinya kemerahan.Mungkin Umar mendengar percakapan Fatima yang memperlekehkan dia.Umar hanya berpaling dan melontarkan satu rangkap lagu secara perlahan.

“Akan ku bimbingmu,sekadar yang ku termampu,
Menyemai iman dan menuai takwa,
Biar tak bertemu di gerbang mahligai cinta,
Cukuplah sekadar teman,yang biasa”

“Err...Suara awak.......pecah........” jujur Humaira’ berkata.

Umar terdiam.Dia mengekalkan ekspresi di wajahnya,dan berlalu pergi.

“Terima kasih atas lagu itu.....Sekali lagi :) 

Dan bait ayat itu cuma mampu dilafazkan Humaira’ di dalam hati.

Cerita separuh fiksyen 
Pendeta Budiman
0250 14042013
Soundtrack: Nursyahadah-Far East

 #Kalau tak faham sangat dengan plot cerita ini,boleh lihat cerkon ini




12 April 2013

Jom Ubah!;Hanya Kerana Mereka Tidak Sebaik Kita

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani~

Dalam menjalani kehidupan sehari-harian,kita dikelilingi dengan pelbagai jenis manusia,berbeza ragam,berbeza perangai,berbeza pe'el dan berbeza personaliti...Wujud entiti baik,jahat,nakal, suka mengusik,mudah terasa dan seribu satu lagi yang tak muat nak ungkapkan dalam satu artikel...

Kita semestinya inginkan posisi dalam kalangan orang-orang baik,muhsiniin,solihiin dan muttaqin muthaqqafin...Eheh

Siapa mahu diri dicop budak jahat,tak boleh pakai,rosak akhlak,mulut lancang,tak ada tsiqah,hatta pencuri selipar masjid pun mahu dipanggil warak kerana selalu ke masjid walaupun selalu juga menghilangkan harta benda orang ramai...

Kucing yang alim-alim kucing~
Tetapi dalam kita tengah merasakan kita ini baik,adakah kita pernah terlibat dalam situasi sebegini : -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Kita yang sedang berserban berjubah,menegur kawan-kawan kita yang sedang bersembang sedang azan berkumandang ; "Ish korang nih,dahla solat pakai t-shirt je,time azan sembang,tazkirah maghrib lepak luar,kenapa la asyik-asyiik muka korang ja buat masalah ni??"

  • Kita yang bertudung labuh,melihat rakan sejantina berlawak berlebih-lebihan sehingga ketawa macam Kak Pon [baca:Pontianak],lalu berkata ; "Ish,kau ni,baik tak payah pakai tudung labuh,gelak macam tak ada maruah"

  • Kita yang memang selazimnya  selalu solat di masjid,melihat kawan-kawan yang sedang melepak di atas motor sambil merokok,lalu berkata ;"Ish bila la nak nampak muka korang kat masjid,asyik-asyik merokok,cuba-cuba la buat pahala pulak"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernahkan kita melontarkan dialog-dialog sebegitu??Kita berasa kita sudah bertanggungjawab berdakwah mereka,maka selebihnya terserah kepada Allah untuk memberi hidayah..Mereka hendak terasa atau tidak,itu bukan hal kita...Kita sudah berusaha untuk menyeru mereka meninggalkan mungkar dan menyambut ma'aruf,maka apa lagi yang perlu dirisaukan tentang kita...

Ya,apa lagi yang perlu dirisaukan tentang kita,itu yang kita fikir..

Namun pernahkah kita mencoba melihat apakah ada hikmah dan hasanah dalam dakwah kita?? 

Kita menganggap apa yang kita sampaikan itu sudah cukup baik,maka kita terus meletakkan label mereka itu jahat...Kita terlupa bahawa kita sebenarnya perasan diri kita baik,dan suka menganggap orang lain tak sebaik kita...

Justeru terus kita menuduh mereka yang tidak mampu sebaik kita adalah mereka yang jahat.. Tanpa kita tidak memikirkan cara yang terbaik untuk mengajak mereka menjadi sebaik kita..

Apa salahnya situasi di atas bertukar menjadi begini :

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • "Eh korang sembang pasal apa??Nanti cerita kat aku ok??Azan dah bunyi tu jom masuk solat"

  • "Psstttt...Kiah,gelak tu cover la sikit,Mat dan Min dah ushar kau dari tadi,ko tu muslimat Kiahh oii"

  • "Salam bro..Apa cer hari ni??Ada sihat ke??Eh malam ni ada kuliah maghrib jom la join"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Itu cuma contoh dialog budak jalanan macam saya..Mungkin anda yang lebih sopan dan mampu lebih berhikmah...Andai tidak ada tatasusila atau tatabahasa dalam dialog semasa kita berdakwah,mudah untuk kita jangka kesan kepada orang yang cuba diubah kita..

Dia akan mudah terasa,makanya dia tidak akan mengendahkan apa yang cuba kita kata..apa pun..
Atau dia memang sudah bosan dengar kata-kata kita,makanya sama sahaja dia tidak akan mengendahkan apa yang cuba kita kata....apa pun...

Kita pula??Terus merasakan diri kita adalah yang terbaik..Bagai Superman yang baharu menegur Lex Luthor agar menghentikan kejahatannya..Sedang dia terlupa dirinya masih tersilap memadankan seluar dalam di luar..Lalu terbang megah mengisytiharkan pada diri sendiri dia penyelamat dunia..

Adakah kita Superman itu??

Tafsir Imam Al-Qurtubi berkenaan maksud Hikmah : 

Hikmah itu adalah "Segala apa yang BENAR berkaitan dengan I'TIQAD, KEFAHAMAN dalam AGAMA, AMALAN dan KEBIJAKSANAAN "[Imam Al-Qurtubi]

Maka adakah tindakan kita benar andai hanya menjadi polis dakwah yang menyalahkan orang lain tanpa cuba menyelami situasi sebenar??

Adakah tindakan kita beserta kebijaksanaan andai sudah tahu hasil yang akan keluar hanya akan menyebabkan orang lain meluat mendengar kata-kata 'alim' dan 'warak' kita?

Apalah salah andai kita berhusnuzhon dan cuba memandang orang yang sedang bersalah dengan pandangan rahmat....Apalah silap andai kita cuba bermanis mulut ketika mengayat orang yang sedang bersalah agar dia mudah menerima..Apalah salah andai kita mencuba??

Apalah makna andai kita mencuba teknik yang pasti akan tahu gagal adalah hasilnya..Apalah erti andai dakwah kita cuma menjauhkan diri orang lain daripada agama...Apalah hebatnya andai kita seorang sahaja terus baik,dan kita tak berusaha mengajak orang lain menjadi baik,malahan terus menerus melabel mereka jahat??

Kita hanya perasan kita baik...Terpedaya dengan kebaikan sendiri...Tidak terfikir orang lain hanya akan terasa dan benci dengan sikap suka menuduh mereka jahat..Hanya membuatkan kita tidak boleh mengajak mereka kepada kebaikan lagi..Ada ke orang nak dengar cakap kalau dia dah meluat??
Maka wahai sahabat,berhati-hati dalam bertutur,berlapang dada dalam bertindak..Jangan iringkan teguran kita dengan emosi dan nafsu,sebaliknya susun dakwah kita agar berjalan dengan hikmah dan ilmu..Hati manusia,bukan semudah membentuk tanah liat..Masa itu lama,teknik itu bukan semudah melontarkan kata-kata lazer dalam seminit dan mengharapkan mereka berubah...

Adakah kita hendak menjadi Superman itu??Hanya kerana mereka tidak sebaik kita...

~Wallahu'alam~




07 April 2013

Konflik ; Not Everyday It Will Rain

-In The Name Of Allah The Most Beneficient The Most Merciful-

"Hang tak dapat straight A??Hmmph mengaji sampai Klang balik tak dak pa pun!"

"Lah kamu tak dapat straight A??Ada C+,C pulak tu..Belajar Kolej Islam..Malu kat budak sekolah lama aih...Ni sah tak mengaji ni"

"Lahh ingat hang dapat straight A....Hmm takpa apa-apa pun bersyukur la noh"

Dialog-dialog lazim kedengaran oleh diri ini.Tatkala hati sedang berusaha mengembalikan keyakinan dan kekuatan,ada lagi cubaan-cubaan meruntuhkan benteng jiwa yang memang sedia rapuh. Rapuh disebabkan tidak mencapai apa yang dihajat.Keputusan yang dapat tersasar jauh daripada jangkaan.

Tak usah tipu,tak usah bohong.Siapalah yang tidak kecewa.Memang berjumpa,bercakap, bersembang dan berchat,semua manis mulut sedap ayat ucap "Alhamdulillah". Syukur puji memuji kepada Allah,tanda redho atas ketetapan dan ketentuanNya.

Apa yang aku rasa bila orang cakap macam tu~
Namun aku terfikir dan terenung hakikat sebenar di lubuk hati paling dalam setiap insan yang tidak mampu menggapai apa yang menjadi impian,ucapan syukur itu,atas dasar betul redho dan pasrah serta gembira dengan keputusan yang dapat,atau sekadar menyedapkan hati yang sebenarnya sedih menerima hakikat??

Tiada siapa mampu menilai keikhlasan diri,melainkan hanya Tuhan sahaja yang tahu.Tetapi ketahuilah,bahawa tindakan mengucapkan syukur itu tiada salah,bahkan memang itu yang dituntut dalam diri setiap yang merasakan dia mukmin.

Apa yang perlu diperhatikan ialah,apa yang kita lakukan setelah mengucapkan kalimah syukur itu??
Terus hidup seperti biasa,atau menterjemahkan syukur itu dengan amal ibadah yang semakin bertambah dan zikrullah yang semakin menyerlah??

Jika hidup tetap seperti biasa,maka apalah erti syukur itu..Kelak diri akan sakit dan pedih bila mendengar ucapan-ucapan makhluk Tuhan seperti di atas..Diri tidak akan cukup kuat lagi untuk menerima cubaan dan ujian ini..Hakikat sebenar adalah syukur itu sekadar penenang diri buat seketika,tetapi apabila didatangkan lagi ujian diri tetap tidak dapat menerima keputusan dan ketetapan Allah..

Jiwa jadi resah,hati jadi gelisah..Akal masih tidak dapat menghadam bahawa dialog-dialog itu hanya ujian sementara,bahkan menukarkan persepsi kepada Tuhan bahawa tidak sayang lagi Dia kepada kita..

Adakah itu kita??

Sedang apabila kita melihat orang lain bahagia,orang lain cemerlang,orang lain tersenyum gembira, kita tidak lihat apabila dia susah bagaimana..kita tidak merenung pada dirinya tatkala dia sendiri diuji berlainan cara oleh Allah..Kita hanya ingat diri kita,yang perlu dikisahkan Allah.

Kita lupa meletakkan ingatan kita agar sentiasa bersama Allah,tatkala diri diuji.. Kita lupa menetapkan diri kita agar sentiasa bersabar dan tabah,tatkala diri dipsiko..Kita lupa bersyukur kepada Allah,tatkala diri dilimpahi kesenangan..

Adakah syukur kita cuma apabila kita derita??Kita diuji oleh cubaan picisan Allah terhadap iman kita??

Kalau kita tidak bersedia dengan dugaan sekecil keputusan ini,putus asa,mengalah,sudah tidak mampu berdiri,menyorok melarikan diri daripada kawan-kawan,ber'uzlah' mengasingkan diri tidak mahu berjumpa sesiapa,maka kita telah tewas dan terpedaya dengan kalimah syukur itu..

Lafaz syukur itu sekadar menyedapkan hati kita,bukan kembali pada Allah Taala..

Berubahlah,berubahlah walaupun payah..Siapa tidak pernah kecewa,namun nak kecewa sampai bila??

Realiti hidup sentiasa mahukan perubahan..Pintu kebaikan sentiasa terbuka bagi mereka yang sudi membukanya..Kalau hanya berpatah balik merenung lorong-lorong kenangan silam,maka kita hanya menjadi bayang-bayang yang tak pernah cuba bergerak dan berdiri sendiri,sentiasa mengikut dan menurut apa sahaja yang bakal terjadi...

Kita bukan orang yang kalah,selagi belum mengalah!
Zikrullah bukan bermaksud berteleku di sejadah bertasbih setiap masa,namun lebih kepada membuka dan melapangkan dada dengan menerima bahawa apa pun yang terjadi,ia adalah takdir dan ketentuan Allah buat kita..Dan selepas itu ditambah dengan banyaknya ibadah seperti solat di awal waktu,berkhidmat kepada ibubapa dengan lebih baik,perbanyakkan solat sunat,menambah ilmu,berukhwah dengan lebih mantap serta berfikir dan merenung akan kebaikan dan hikmah yang ingin Tuhan tunjukkan..

Mungkin pekerjaan-pekerjaan itu masih kurang menyebabkan Allah ingin membangkitkan kesedaran dan memberi pengajaran kepada kita,agar lebih mengingatiNya..

Dengan itu,baharu hati sentiasa tenang walau apa pun yang mendatang...Ujian kesenangan, ujian kekecewaan,itu adalah kitaran fenomena yang berlaku dalam kehidupan.. Andai menghadapi dengan cara orang mukmin,maka dia mendapat manfaat kebaikan daripada keduanya.. Andai cuma berpura-pura dengan diri sendiri,maka terus menerus dia akan kecewa bila diserang dengan cubaan..

Adakah kita golongan ini ;

"There's no religion that could save me 
No matter how long my knees are on the floor" 

Atau golongan ini ; 


"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu,Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat,kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" [Al-Baqarah:45] 

Manifestasikan lafaz syukur itu kepada amal perbuatan serta keyakinan kepada Tuhan.Harapan untuk cemerlang masih bersinar,andai diri masih punya usaha,doa dan tawakkal untuk keluar daripada kegelapan kegagalan.

Kalau tidak,syukur cuma tinggal sebagai ayat penyedap hati sahaja.

Kita hendak kecewa.....Kecewa sampai bila??

-Wallahu'alam-

03 April 2013

Ilmiah ; Kukucupkukukakimu Dengan Puji-pujiku

-BismillahirRahmanirRahim-

Situasi di atas bangku panjang di koridor sebuah bangunan.Seorang lelaki berjanggut sejemput sedang berehat mengambil angin petang bagi menyamankan fikiran dan badan.

Datang pula seorang lagi pemuda bermisai kontot duduk di sebelahnya.Beliau seorang yang warak dan selalu ke surau,namun culas dalam kerja buat.

Maka beginilah lebih kurangnya perbualan di antara mereka berdua ;

"MasyaAllah syiekhh,wangi bau minyak attar ni.Baru balik berzikir dari musolla ke?" tanya lelaki berjanggut sejemput.

"Alhamdulillah harini boleh jugak habiskan hafazan Al-Quran satu muka.Sempat jugak tadabbur makna tadi" jawab pemuda bermisai kontot bangga.

"SubhanAllah,hebatnya amalan syiekhh,alim betul...Bilalah saya boleh jadi macam syiekh ni" lelaki berjanggut sejemput menambah.

"Alah sikit je ni,selalu saya boleh habiskan dua muka sehari.Tapi sekarang ni sibuklah.Ini pun saya tinggal sekejap kerja kat pejabat" pemuda bermisai kontot menambah perasa.

"Eh bukan ke dateline untuk kerja tu bos nak petang ke?Banyak fail yang tak dikemaskini. Rasanya dah dekat seminggu bos dah bagi tugasan tu.Tak siap-siap lagi?"

"Mm..saya tak boleh la nak tinggalkan amalan-amalan saya ni.Rugi pulak kalau sehari tinggal. Memang banyak kerja tu.Ada lebih kurang 50 fail lagi tinggal daripada 100. Tapi takpe Allah tolong orang yang rajin beribadat kepadaNya"

"Oo macam tu...Ye ke.."

"Oklah saya pergi dulu.Nak sambung berzikir 1000 kali sekejap.Assalam~"

"Wassalam"

Lelaki berjanggut sejemput menuruti dengan anak mata langkah pemuda bermisai kontot.Pemuda bermisai kontot itu berasa gembira kerana ada orang yang mengiktiraf dia alim dan warak. Dia memutuskan untuk menangguh lagi tugasan di pejabatnya yang belum selesai.Dia mengira dirinya masih boleh bertolak ansur dengan sikap tidak amanah itu,kerana masih ada orang yang memujinya soleh dan baik.

-TAMAT -

Puji bermaksud memperkatakan sesuatu yang elok.Puji-pujian adalah hak mutlak dan hanya layak kepada Allah Taala.Kalau begitu bagaimana situasi kita sering memuji dan dipuji orang?

Puji (مدح ) itu digaris pandukan oleh ulama' kepada 4 bahagian :
  1. Pujian Allah kepada diriNya (قدم إلى قدم)
  2. Pujian Allah kepada hambaNya (قدم إلى حدث)
  3. Pujian hamba kepada Allah Taala (حدث إلى قدم)
  4. Pujian hamba kepada hamba (حدث إلى حدث)

Dan hukum memuji ditetapkan ulama' tasawuf adalah :

  • Harus-apabila orang yang dipuji mencapai martabat sama sahaja antara puji dan cela
  • Makruh-apabila diDZHONkan orang yang dipuji akan makan puji
  • Haram-apabila YAKIN orang yang dipuji akan makan puji 
Harus hamba memuji hamba Allah yang lain apabila di ketahui keadaan hamba Allah yang dipuji itu tidak terasa apa-apa di dalam hatinya,walaupun dia dipuji atau dicela orang lain.

Makruh hamba Allah memuji hamba Allah yang lain apabila diketahui secara dzhon [ظن] iaitu dengan (80%) keyakinan bahawa apabila dipuji orang itu dia akan bersikap 'syiok sendiri'.

Haram hamba Allah memuji hamba Allah yang lain apabila diyakini secara 100% apabila orang itu dipuji maka sudah pasti dia ini akan berperangai makan puji,mengada-ngada dan 'syiok sendiri'.

Hukum ini terpakai hanya untuk keadaan pujian hamba Allah kepada hamba Allah yang lain sahaja.
Adapun tidak ada pertikaian apabila Allah memuji diriNya,atau Dia memuji hambaNya,atau hambaNya memujiNya kerana sememangnya segala pujian hanya layak bagi Allah.

Berdasarkan situasi tadi maka dilihat kesan sampingan pujian yang diberi oleh lelaki berjanggut sejemput kepada pemuda bermisai kontot.Pemuda bermisai kontot dilihat seronok dan berbangga dengan pujian itu manakala lelaki berjanggut sejemput pula terus menerus memuji.

Sabda Rasulullah S.A.W : Lemparlah pasir ke wajah orang-orang yang memuji [HR MUSLIM]
Alhasil,pemuda bermisai kontot terasa dirinya sudah baik dan segala keburukan dan kelemahan dirinya iaitu sikap malas dan culas dalam menunaikan amanah tidak perlu dirisaukan kerana orang masih memuji kealiman dan kewarakannya yang kekucing-kucingan itu.

Tanpa sedar dan tanpa niat lelaki berjanggut sejemput sudah 'melanyak' kualiti amalan dan akhlak pemuda bermisai kontot.

Pujian,membunuh amalan orang lain secara diam.Amal ibadah dilakukan bukan lagi berpaksikan tauhid kepada Allah Taala.Bahkan sifat riak dan 'ujub serta sum'ah (suka mendengar pujian) akan menjadi harum subur di hati orang yang memuji.

Apabila pujian itu dikembalikan orang yang dipuji kepada Allah,memuhasabahkan dirinya tentang banyak lagi kelemahan dan kekurangan yang perlu diperbaiki,maka orang itu layak dipuji.

Tetapi jika hanya membuatkan orang yang dipuji lupa diri,tenang dengan kerja-kerja maksiatnya, redha dengan dosa-dosanya,lemah dan tidak amanah dalam kerja buatnya,maka kita hanya 'menyembelih' sahabat kita itu,walau atas tujuan ingin menyedapkan hatinya.

Hati-hati bila memuji,elak-elak daripada mencela.Hikmah dan nasihat ada beribu macam cara.Mendidik hati manusia,tidaklah semudah membentuk tanah liat,tetapi menuntut lamanya jangka masa dan halusnya seni mendidik hati agar dekat dengan Allah Taala.

Jangan sampai tahap 'kukucup kuku kakimu'.Membodek/'Menganjing' tak kira masa!

-Wallahu'alam-


#Artikel ini ditulis berdasarkan pengajian kitab Bakuratul Amani,menghuraikan maksud "الحمد"