16 May 2013

Interview;From IPG to Yayasan Islam With Love

-Bismillahirrahmanirrahim-

Kebiasaan orang yang pergi interview,mesti akan teruja untuk mengupdate segala jenis pengalaman yang beliau dapat semasa interview..Maka begitu juga diri ini,dan kali ini artikel berada di bawah tahap formal... Jadi santai sahajalah bahasanya ok....

PROLOG

Setelah membaca status-status kawan-kawan lain di Facebook,dapat interview tu,dapat offer ni,pergi sana, pergi sini,timbullah bibit-bibit kejelesan keteramatan terhadap mereka-mereka...Sekali baca dah tahu bajetnya status ni,padahal baru interview....Ironinya sakit hati sebab nampak macam mereka tu berlagak saja ,haha lupa bahawa rezeki masing-masing Tuhan dah tetapkan...

Ya,rezeki masing-masing Tuhan dah tentukan sebenarnya...

IPG LEMBAH PANTAI

Tanggal 13/5 terpanggillah aku ke satu temuduga yang memang tidak mengharap dapat pun..IPG KAMPUS BAHASA MELAYU,KURSUS TESL,UJIAN INSAK pukul 8,TEMUDUGA pukul 10.45...Aku berusaha sedaya upaya tak mahu pergi kerana jauh sangat daripada negeri aku yang tercinta ini.. Letih berjalan satu hal,tak minat sangat satu hal..

Tempat interview aku di Kampus Bahasa Melayu,depan sikit daripada IPG ni
Tapi Mak dan Abah aku punyalah struggle untuk suruh aku pergi..Siap set dengan segala jurai keturunan saudara-mara aku kat KL tu...Nak tidur rumah siapa,nak menumpang singgah rumah siapa,nak tanya jalan rumah siapa,nak beli makan kat kedai siapa,nak bergossip mengumpat rumah siapa,siapa nak tolong hantar, siapa nak tolong tunjuk jalan,siapa yang tahu IPG tu..ok agak melambak..

Akhirnya ditetapkan Bapa saudara aku ataupun senang panggil Pak Lang la yang akan drive menghantar aku bersama emak kesayangan daku...Dalam keadaan tak ada mood,tak mahu,meluat, tak minat(borang IPG pun mak aku isi tahu!,sebab masa mula-mula aku isi mak kata tulisan buruk,nanti kena reject =='),aku bertolak dari Kedah ke KL...

Kenapa aku tak mahu IPG???
-aku kachiwa merana dengan cadangan pertama yang aku usul kepada ibu bapa aku iaitu nak fly ke overseas ditolak mentah muntah
-aku agak rigid dengan cikgu ni,sebab mungkin tengok seksanya bekas cikgu-cikgu aku dulu bekerja,tak sanggup...haha
-Cikgu bukanlah cita-cita utama aku sekarang,walaupun masa sekolah rendah dulu bukan main semangat nak jadi cikgu
-Sebenarnya bukan aku tak mahu,bila tengok elaun yang lumayan dan jaminan kerja agak tertarik jugak, tapi rasanya kerja sebagai cikgu sekolah bukan taste aku...ceh berlagak!

Jadi pergi jugalah dalam keadaan tak ada kawan interview sekali..kesunyian saja...Oleh sebab aku diajar supaya jangan sombong dan berlagak cool,maka aku menyapalah seorang dua budak lelaki yang aku jumpa masa interview...Tak sangka ada jugak kawan daripada SBPI Sabak Bernam yang aku jumpa masa kem EasyMath dulu...Boleh bawa bersembang..Bakal cikgu tak boleh sombong dengan orang tahu!

Sekarang masuklah point utama iaitu temuduga..Panjang bebenor intro...Ok Temuduganya simple dan ringkas sahaja,ujian INSAK memerlukan psikologi ketika memilih jawapan...Macam soalan sivik saja.. Nampak sama tapi bukan dia...Jawab INSAK perlu dengan sikap ataupun attitude serta pemikiran sebagai seorang bakal guru ok...Kalau jawab dengan jujur agaknya memang banyak percanggahanlah..haha

Soalan ada 135 dan perlu dijawab dalam masa 1/2 jam...Semua objektif...Fikir jawapan terbaik sebab ada dua pilihan saja tetapi yang membezakan adalah satu jawapan itu menggambarkan sikap dan perangai sebenar kita orang biasa ,satu jawapan lagi adalah gambaran sikap yang perlu ada pada seorang guru.. Mestilah ada perbezaan tak??

Kemudian format untuk temuduga tahun ini berubah,tidak ada lagi temuduga individu,cuma group discussion..Ini yang paling menarik hati aku sebab aku tak bersedia apa-apa pun untuk temuduga ini.. Cuma prepare untuk cakap saja..haha Falsafah Pendidikan,Pengarah Pelajaran,PPSMI,1Murid 1Sukan tu semua aku tak baca pun..Cuma buat revision tentang isu-isu semasa(sebenarnya tak pun ) jugalah...

Group discussion pertamanya dia akan suruh kita terangkan latar belakang...Kemudian diberi satu daripada 8 tajuk video dan ditayangkan...Kemudian kita akan berhujah mengikut apa yang panel persoalkan berdasarkan video tersebut..

Kumpulan aku diberi peluang untuk memilih,maka kami pilih tajuk 'Sayangi Ibubapa'...Senang nak spin dan berhujah...haha antara tajuk lain adalah MBMMBI,Kokurikulum,Guru di Pedalaman dan tak ingatlah yang selebihnya....Oleh kerana semua orang dalam group aku memilih kursus TESL jadi kami kena skeaping speaking semasa berhujah..Untuk kursus Math,Science dan lain-lain group discussion dalam bahasa Melayu...P.Islam ada Bahasa Arab siki..Rezeki kami dapat panel yang sempoi dan tidak mentensionkan langsung sesi temuduga yang berlangsung hampir sejam...

Peluang untuk lelaki mendapat tempat di IPG adalah lebih cerah kerana kuotanya lebih banyak...Di tempat interview aku,dalam kursus TESL cuma terdapat 5 orang sahaja lelaki dan selebihnya perempuan berjumlah dalam 20 orang..Haa sebab itu masa group discussion kumpulan aku cuma 2 orang lelaki dan 5 orang perempuan...Jadi oleh kerana dasar perempuan mereka perlu struggle lebih untuk dapatkan tempat, perempuan lebih aktif menjawab dan berbalas hujah berbanding lelaki yang pemalu ini...haha

Antara soalan panel ;
-Why most of men doesn't know how to express their feeling??
-What men has advantage in then women??
-Which is better,men or women??
-Why we must love our parents??
-Why some people said that men doesn't show their feeling in front of people??
-How did you as a teacher, be a parents to your students??
-Can you suggest how to overcome most of students problems in your class??
-What your opinion about teaching job??
-Why you want to be a teacher??

Oleh kerana di sekolah dulu dah ada pengalaman berhujah tentang isu lelaki dan perempuan, maka agak mudah nak kemukakan pendapat..Alhamdulillah atas rezeki ini...Perempuan lagi aktif dan fluent dalam group aku...Tapi sebagai gentleman takkan mudah aku mengalah..Kalau nak argue pendapat sesiapa, perlu kemukakan hujah kita,kalau nak setuju/agree,kena cakap kenapa kita setuju...

Tak boleh sepatah saja cakap..Dan galakkan diri untuk jadi first person to talk so that you can get a higher mark.. Dilarang memotong atau menyampuk ketika orang lain bercakap,don't ever feel like a boss...Jangan tunggu panel suruh bercakap baru bercakap memang outlah kamu..Cakap jangan fikir baik ke buruk ke betul ke salah ke just talk!!tapi kena la rasional jangan melampau merapu pulak..Panel ada bagi kertas tapi tak suruh buat apa-apa pun..Kalau ini terjadi tak payah usik kertas tu atau main pen, duduk sopan molek macam pengantin..

Kalau ditawarkan untuk masuk,elaun satu semester(6 bulan) lebih kurang RM4000++ menjadikan sebulan dalam RM800..banyak tu...Kaya eden dan boleh joli selalu Jangan pandang rendah kat cikgu..hehe Kursus Ijazah Perguruan ini memang mendapat jaminan kerja iaitu akan ditempatkan di sekolah rendah,yang mana memang aku tak nak =P tapi boleh sambung master untuk jadi lecturer di universiti...

YAYASAN ISLAM NEGERI KEDAH

Sehari sebelum interview IPG,aku mendapat panggilan daripada YINK,katanya tahniah,anda berjaya untuk temuduga pinjaman pelajaran Yayasan Islam...Masa tu aku yang hampir putus harapan untuk ke Jordan terasa mentari sudi menyinar jiwa aku yang sedang diselubungi pekat gelap..ceh over...

Maka aku set dalam kepala hotak aku supaya untuk bersedia dengan temuduga ini sebab ia dijalankan dalam dua bahasa,B.Melayu dan B.Arab...Aku dikehendaki hadir pada hari Rabu..IPG hari Isnin.. Untuk convert daripada BI ke BA,memang piawww lah...Namun cuba jugak sedaya upaya memandangkan yang kena revise adalah biodata atau latarbelakang sahaja untuk diterangkan dalam Bahasa Arab...

Kakak yang jaga kaunter comel ramah orangnya..err kata kawan aku
Aku datang dengan kawan pada pukul 3.00 petang dan mendapat giliran no.31..Temuduga bermula sejak pagi lagi...Sebelum tiba giliran aku asyik melawak dengan kawan saja,macam tak ada apa-apa...haha tapi kena alert juga bila kena masuk sebab dia tak akan panggil melainkan kita masuk sendiri...

Masuk biasalah,perlu ketuk pintu,bagi salam dan jangan duduk selagi dia tak suruh duduk..Tapi tak sampai  dua saat pun berdiri kat depan meja mesyuarat tu kita dah boleh duduk...Temuduga Yayasan Islam ini adalah temuduga individu,which is kita akan disoal satu persatu oleh panel yang ketika aku masuk berjumlah 4 orang...Muka sorang-sorang psiko nak mati,tapi kita perlu rileks dan senyum selalu..Antara soalan mereka :
-Soalan basic tentang diri,nama,sekolah,gaji ibubapa,bilangan adik-beradik(BM)
-Kamu ada baca paper??Terangkan pasal isu semasa...Hmmm terangkan pasal Lahad Datu..
-Apa pandangan kamu tentang politik negara kita??Dari segi ekonomi,sosial dan lain-lain
-Kamu dapat mana info tentang projek IC Mahathir ni?? (betapa beraninya aku masa tu,aku jawab dari media sosial tuan)
-Kamu kata berlaku pembunuhan kanak-kanak di Selangor,sapa nama kanak-kanak tu?? (habis aku.. aku diam saja...huhu)
-Kamu tak ambil apa-apa kursus Bahasa Arab ke??
-Terangkan latarbelakang kamu dalam Bahasa Arab

Saat ini dia tanya sepatah aku jawab sepatah..Simple sangat sesinya..Kalau kamu yang lain dapat interview Yayasan Islam ni jangan jawab macam akulah..Dengan Bahasa Arab berterabur, gagap time nak keluar dalil Al-Quran konon nak tunjuk hebat  ,tapi salah sorang panel tu angguk je...Hebat juga aku boleh bagi dia faham...haha

Sila spinkan jawapan anda bagi nampak berkarisma..Contohnya kalau dia tanya ambil apa-apa kursus Bahasa Arab??Jawablah saya tak ambil apa-apa kursus tapi insyaAllah kalau dapat tawaran yayasan Islam saya akan berkursus di mana-mana tempat yang menawarkan..Ada juga dia psiko "kenapa kamu nak ke Jordan","kalau kamu gagal masa exam nanti macam mana??","terangkan sikit pasal Fiqh dalam bahasa Arab", "Kalau kamu dapat MARA macam mana??"....Aku menunggu soalan tu sebenarnya tapi tak datang pulak.. hadoyy

Untuk kuota Pengajian Islam di Jordan dia ambil dalam 25 orang...Yang datang dalam 31 orang jadi peluang nak dapat tu agak besar walaupun aku punya sesi interview macam hapa lagi.. Sebenarnya aku dah hampir putus harapan jugak nak pergi interview ni sebab mak dan abah aku tak support,"mereka kata tak payah lah", "tak cukup pun duit tu","kan dah tutup buku pasal Jordan"..

Tapi atas dasar manusia ini masih punya hati,aku masih mencuba dengan doa moga-moga lulus temuduga dan dapat bantuan pelajaran,serta dapat jugak aku tackle mak dan abah aku...Susah bebenor nak bagi orang tua faham,err bukanlah nak derhaka..Tapi kita masih ada hak untuk menentukan jalan masa depan kita cuma mungkin kerisauan berlebihan orang tua ni,yelah awak tu kecik lagi,janggut baru sehelai dua,masak nasik pun tak reti macam mana nak hidup kat negara orang tu...

Apa-apa pun,moga artikel ini bermanfaat...Kita yang nak belajar,kita yang nak bekerja, kita yang nak hidup, jadi pilih yang terbaik untuk diri kita...Kalau setakat bekerja dan cari makan,lembu ayam itik kambing pun macam tu...Jadi pilih yang mampu beri manfaat untuk kita di dunia dan sampai surga... Ibu bapa cuma boleh membantu mencadang,tetapi bukan mereka sepenuhnya 100% yang menentukan.. Perlu sedar, era kita dan mereka sudah berubah,mereka kadangkala memberi pendapat berdasarkan perspektif mereka tanpa memikirkan kita ni boleh hidup ke tak dengan  pilihan mereka..

Moga-moga dikurniakan apa yang terbaik untuk diri ini,mungkin bukan rezeki di Jordan,siapa tahu jodoh di IPG lebih baik...Atau mungkin tempat lain,sebab UPU belum keluar lagi (masa ni)...Apa-apapun, jangan berhenti berlari!

-Wallahu'alam-

No comments:

Post a Comment